Kouření
Markét
Dobrý den, mohla bych poprosit o odpověď, jestli je menší zdravotní riziko, když se nevdechuje kouř (nešlukuje)? A pokud ano, o kolik procent? Je pro takovéhoto kuřáka snadnější odvykání? Moc děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, tato poradna se specializuje spíše na problematiku nelegálních drog, takže vám asi neposkytnu vyčerpávající odpověď. Co se týče šlukování / nešlukování při kouření, tak je to složitější. Uvádí se, že u kuřáků dýmek a doutníků (kdy se při kouření obvykle nešlukuje) je zdravotní riziko menší než u kuřáků cigaret. Není ale možné říct jednoznačně o kolik procent je nižší, záleží to na mnoha faktorech. Pak je také samozřejmě rozdíl v tom, zda nešlukujete cigaretu, která je určená ke šlukování a nebo nešlukujete doutníkový či dýmkový tabák, který ke šlukování určený není. Jsou tu pak rozdíly ve vstřebávání nikotinu a dalších látek do organizmu z cigaretového nebo doutníkového/dýmkového tabáku. Co se týče závislosti, tak hraje roli také mnoho věcí, ale nepředpokládám, že by např. pro silného kuřáka doutníků bylo jednodušší přestat kouřit než pro silného kuřáka cigaret. Nikotin, který vede k (fyzické) závislosti, se při obou typech kouření do organismu, byť rozdílným způsobem, dostává. Připojuji některé odkazy. Jinak pokud byste chtěla vědět více podrobností, je také možné se obrátit na internetovou poradnu zaměřenou přímo na kouření na www.prestantekourit.cz/. článek Kouřením doutníků si kuřák nepolepší. www.dokurte.cz/index.php?stranka=aktuality&typ=clanky&vypsat=564 informace o tabáku na webu projektu Encyklopedie psychotropních rostlin www.biotox.cz/enpsyro/pj3rnic.html informace na našem webu o tabáku www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=46