Nikotin
Dobrý den Dozvěděl jsem se, že jedno z mých dětí užívá nikotin a mariánku. Při debatě mi syn řekl, že si zapálí cigaretu i doma. Prý má neodvratnou touhu si prostě zapálit i za cenu průšvihu. Prostě to nedokáže zastavit. Hodně mě to vylekalo. Otázka zní - není třeba vyhledat pomoc odborníků nebo léčení.? Případně kde.? Bydlíme na Kladně. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chápu, že Vás synovo chování vylekalo a oceňuji Vaši snahu situaci neodkládat a řešit. Váš dotaz je ale velmi stručný a na to abych Vám mohla konkrétněji odpovědět, bych potřebovala znát více informací – např. kolik je synovi let, jak dlouho a jak intenzivně asi kouří (cigarety i marihuanu), jakým způsobem funguje – jak doma, tak ve škole, jaké další případné problémy má, co všechno jste pro to aby syn přestal vyzkoušel apod. Nemyslím si, že je pro syna vhodné léčení ve formě pobytové léčby, experimenty s cigaretami a s marihuanou jsou dnes, bohužel, běžnou součástí životního stylu dospívajících a většinou se tyto experimenty obejdou bez dalších vážnějších následků. V této chvíli je důležité se synem komunikovat – dát mu jasně najevo svůj odmítavý postoj k užívání návykových látek, mluvit s ním o rizicích kouření cigaret i marihuany (tyto informace si můžete předem zjistit na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách), mluvit s ním o důvodech jeho chování apod. V této situaci se také velmi osvědčuje nastavení pravidel, podle kterých by se měl syn, pokud s Vámi bydlí a pokud ho živíte, chovat (tato pravidla se obvykle týkají docházky do školy, kapesného, příchodů domů, plnění domácích povinností a samozřejmě i užívání návykových látek – zvláště pak doma, kde máte možnost kontroly). Tento proces se často bez odborné pomoci neobejde – proto doporučuji navštívit odborné zařízení (nejlépe se synem, ale klidně i sám) a poradit se zde o konkrétním postupu. V rámci řešení problému s návykovými látkami, zvláště pak u dospívajících dětí, je často přínosné se zaměřit také na vzájemné vztahy a komunikaci v rodině. Zde je kontakt: Centrum drogové prevence, Kročehlavská 49, Kladno, vedoucí centra: PhDr. Věra Urbářová, telefon: 312 682 177, e-mail, protidrogova.prevence@mestokladno.cz, veškeré informace o tomto zařízení naleznete na této adrese: http://www.mestokladno.cz. Informace o tom, jak přistupovat k dítěti, které má problém s užíváním návykových látek si můžete přečíst na adrese www.odrogach.cz v rubrice Pro rodiče. Přeji Vám, abyste společně se synem brzy našel způsob, jak tuto situaci řešit. Mějte se hezky.