alkohol a pomočování
Tereza
Dobrý den, manžel má problém, píšu dotaz tajně, protože se za něj stydí anebo zapírá. Není alkoholik, občas se opije. Stává se ale , že přijde opilý domů, lehne, usne a počůrá se. Někdy ovšem stačí dojít na záchod, ale chová se jako ve snu. Nedávno vstal, šel na WC, pak zase přišel a v momentě usnul. Protože jsem neslyšela, že spláchnul, šla jsem se podívat, co provedl, načůral do umyvadla nebo spíše vedle , protože byl mokry koberec, okamžitě jsem se vrátila do ložnice, stropila scénu, co to má znamenat, on se probral, a tvrdil, že to neudělal, co na něho řvu. Ráno má OKNO, anebo to hraje, protože se strašně stydí. Pak se s ním 2 dny nebavím a mám k němu odpor a on to nechápe , protože si to asi nepamatuje. Setkal jste se už někdy s tímto případem? Velmi mě to mrzí, vím , že jsou na světě horší věci, v opilosti se chová slušně, není nějaký surovec,a pije občas a teď nedávno se mu to stalo, když byl docela při smyslech, byl opilej, ale ne namol, normálně se se mnou bavil a čůral jakoby ve snu, má asi problém v mozku. Šlo by to nějak vyřešit, co máme dělat? Chtěla jsem se zeptat jeho sestry, ale asi by mi nevěřila, toto přece není normální. Jinak je manžel hodný, starostlivý, tolerantní, nemůžu si stěžovat, ale tohle chci vyřešit. Děkuji. T.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, problémy s pomočováním v opilosti (případ Vašeho manžela rozhodně není ojedinělý), které popisujete mohou mít více příčin a proto takto přes internet nelze jednoznačně odpovědět. Příčiny mohou být psychického rázu, ale také se může jednat o zdravotní komplikace, spojené s močovým měchýřem nebo o poruchu nervového systému. Svou roli také určitě může hrát nejen velké množství vytvořené moči po vypití několika „půllitrů“, ale také bývá uváděn vliv alkoholu na vylučování antidiuretického hormonu (vasopresinu), který moč koncentruje, a tím snižuje její množství. Hormonu se vylučuje po konzumaci alkoholu méně, a moči je tedy více. Další možností je, že alkohol prostě jen snižuje schopnost Vašeho manžela kontrolovat svoji potřebu močit a reagovat na ni probuzením a vykonáním na toaletě. Jak vidíte, možností je více – manžel by měl překonat svůj stud a navštívit svého praktického lékaře, případně specialistu, který by ho vyšetřil a pokud by vyloučil zdravotní onemocnění, pak by bylo možným řešením to, aby manžel alkohol výrazně omezil a konzumoval ho v takové míře, aby byl schopný své chování kontrolovat. Přeji Vám aby se problém brzy vyřešil. Mějte se hezky.