dobry den,mam problem a potrebovala bych poradit.Mam pritele a on kouri marihuanu asi 6 let,nejdrive jsem myslela,ze jen obcas,potom vyslo najevo ze kouri kazdy druhy den,nekdy kazdy den.Ma problemy a utika od nich prave k marihuane,myslela jsem,ze i kdyz mu pomuzu s temi problemy,prestane to resit timhle.Mam obavy aby si tim kourenim neublizil a neskazil zdravi a zivot,navic to nici nas vztah,casto se kvuli tomu hadame,protoze on nechce prestat,nedavno jsme to probirali,ja mu rekla,ze chci aby prestal,nebo ze s nim nebudu,on mi slibil,ze prestane,vydrzel to asi dva tydny,byl ale dost neprijeny a casto jsme s hadali,ted mi napsal,ze kourit neprestane a ze vi, co to znamena.ja se s nim rozjit nechci,ale chtela bych ho nejak nenasilne z te zavislosti dostat.on tvrdi,ze zavisly neni,nechce si to priznat,prosim poradte mi,jak ho opatrne presvedcit aby prestal,aby si uvedomil,ze je zavisly,moc ho miluji,ale nejsem zastancem zadnych drog,ani tech "lehkych".podle me je droga jako droga a u nej uz trosku nasledky sleduji.navic je psych.trosku labilni,nemel to v zivote jednoduche,potreboval by odbornou pomoc,ale o tom nechce slyset,proto se chci aspon ja poradit.vim,ze jsem udelala chybu,ze jsem mu dala ultimatum,ale hrozne me mrzi,ze voli koureni predemnou,to uz preci necemu napovida.Jeho sestra tvrdi,ze ho to prejde,ale ja si myslim,ze kdyz nechce prestat ted,ze potom to uz bude horsi a horsi.Nechci ho ztratit,je blbost znicit vztah kvuli droze.jeho kamaradi kouri vsichni a myslim,ze na nej maji velky vliv,on je chytry,sikovny a ma na to to v zivote nekam dotahnout,nechci aby se znicil.prosim pomozte mi aspon vy,kdyz nemam podporu v jeho rodine,uz jsem z toho zoufala.Predem dekuji za odpoved

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, asi Vás zklamu, ale pokud přítel nebude chtít své užívání marihuany řešit, Vy sama ho ze závislosti nedostanete. A vzhledem k tomu, že nezabralo ani poměrně „násilné“ a krajní řešení ultimáta, nedostanete ho z toho v současné době pravděpodobně ani nenásilně, ani opatrným přesvědčováním. Pokud se člověk má dostat ze závislosti (u marihuany jde o závislost psychickou) na droze, pak to vyžaduje velmi silnou motivaci – musí hodně chtít a potom také velmi tvrdě „pracovat“ na změně celého svého životního stylu – zdaleka nestačí ze života pouze vyloučit drogu a dál žít tak jako doposud. Takže bych na Vašem místě moc nespoléhala ani na to, že „ho to samo přejde“. Spíše bych přemýšlela o perspektivě vztahu, kde partner dává přednost kouření přede mnou – to opravdu o lecčems vypovídá. Ukončit vztah kvůli drogám není „blbost“, ale je to moudré řešení, pokud nechcete s člověkem, který drogy užívá žít a pokud žádné jiné řešení nezabere. Možná by bylo vhodné, abyste navštívila např. poradnu pro rodiče a osoby blízké nebo kontaktní centrum pro lidi ohrožené drogou a poradila se zde o tom, jak Vaši situaci řešit a jak nejlépe vůči příteli postupovat. Pokud mi napíšete, kde bydlíte, najdu Vám kontakty na vhodná zařízení. Přeji Vám hodně štěstí.