Alkoholismus u přítele
Michelli
Dobrý den, můj velmi blízký přítel, má velké problémy s tím, že je nevyrovnaný, neklidný, trpí uzkostma. Vím, že nějakou dobu bere Lexaurin na zklidnění. Bohužel jsem si všimla, že má ještě závislost na alkoholu. Nyní je ve velmi kritickém období, kdy ztratil práci, takže si nemůže platit podnájem. Včera to bohužel skončilo tak, že jsem musela volat zachrannou službu k němu do bytu, neboť vyhrožoval, že se utopí, podřeže...napouštěl si vanu a dle řeči jsem věděla, že je pod vlivem léků a alkoholu.Lékař, který mi poté volal, říkal, že ho našli ve vaně spícího a nadýchal se vody. Byl převezen na záchytku, ale na druhý den ráno propuštěn. Myslela jsem, že si ho tam nějakou dobu nechají, alespon na psychiatrickém oddělení. Je v těžké depresi, ráda bych pomohla, protože vidím, že on sám na to nestačí. Nyní po kontaktování jeho rodiny, jsme usoudili, že bylo nejlepší, kdyby nastoupil na protialkoholní léčbu. Také se objevila pro mě nová informace, že léčbu absolvoval několikrát a zatím neuspěšně, vždy se k alkoholu vracel a ted se k tomu přidal ještě Lexaurin. Což v této kombinaci může působit vražedně. Ráda bych se poradila o tom, co mohu pro takového člověka udělat? Má strach, že na léčbě nevydrží. Celkem mi vadí i to, že mu udajně všeobecná lekařka předepisuje Lexaurin, což si myslím, že by měl pouze psycholog či psychiatr. Je to silně navykový lék. Myslíte si, že je nutné, aby měl člověk při nástupu do léčebny doporučení od psychologa? Když není nebezpečný svému okolí, ale sobě, může kdykoliv z léčby odejít? Nevím, jak udělat to, aby se normálně zapojil do každodenního běhu života a začal přemýšlet reálně. Ty jeho uzkosti jsou dlouhotrvající.....není to záležitost roku ani dvou... Předem díky za odpověd.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, opravdu je lepší, když léky, které ovlivňují psychiku, předepisuje psychiatr (psycholog léky předepisovat nesmí). Máte také pravdu v tom, že v kombinaci s alkoholem léky jako Lexaurin nejen že nefungují správně, ale kombinace může být i dost nebezpečná. Proto bych v první řadě doporučovala zkusit přítele dovést k dobrému psychiatrovi, který nepředepíše jen lék, ale bude se mu také věnovat terapeuticky. Měl by mít také nějakou zkušenost s léčbou závislostí, aby mohl i o tomto problému s přítelem mluvit, posoudit jeho stav a ideálně ho namotivovat k tomu, aby šel do léčby dobrovolně. Chápu jeho obavu, že to s léčbou opět nevyjde. Toto riziko se ale snižuje, když bude on vědět, co od léčby chce, čemu se tam chce věnovat, a že svoji situaci opravdu chce řešit. Je také možné, že bude potřeba zvolit jinou medikaci. Jestliže lék užívá správně a přitom má sebevražedné myšlenky nebo i pokusy, něco není v pořádku. Zkuste mu tedy pomoci najít správného odborníka, případně tam můžete přítele i doprovodit.