miva
Dobry den, mam jiz deset let drogove zavislou sestru. Jiz podstoupila lecbu i v komunite ( nedokoncila) a vse bez vysledku. Muj dotaz se tyka psychologickych sluzeb. Myslim si, ze probem u ni je hlubsiho charakteru nez se zda. Zadny z odborniku, ktere jiz s rodinou navstivila ji ovsem nedelal a nenechal udelat psychologicke vysetreni. Je toto normalni postup? Prosim poradte, kam se mam obratit, kde se toto vysetreni v ramci drogove zavislosti dalo nechat udelat. Dekuji Vam moc za pripadnou pomoc

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o sestru starost a že byste jí chtěla pomoci a porozumět tomu, co se s ní děje. V případě závislostí bývá vždycky problém hlubší než je "jen" užívání drog, závislost bývá často symptom dalších potíží v pozadí. Nicméně si nejsem jistá, jestli to vyřeší psychologické vyšetření, jak byste si představovala. Máte asi na mysli nějaké testy a posouzení toho, jak na tom sestra je a kde jsou ty problémy, které se za závislostí skrývají. Ale to se obvykle posuzuje v rámci psychologického poradenství nebo terapie a pracuje se na tom průběžně, takové informace Vám jednorázové psychologické testování neposkytne. Může pomoci se podívat na to, jaké jsou sestřiny charakteristické rysy, může posoudit, jak je na tom sestra s kognitivními schopnosti (např. paměť, pozornost, inteligence...) a můžete zjistit řadu dalších jednotlivostí, ale v léčbě závislostí a v psychoterapeutickém procesu se obvykle pracuje trochu jiným způsobem. Rozumím tomu, že jste asi zklamaná, že se nepodařilo pro sestru najít cestu z drog ven, přes návštěvy odborníků a přes léčbu v komunitě, ale obávám se, že psychologické vyšetření není samo o sobě cestou ze závislosti ven. Neznám sestřinu situaci a vaše rodinné zázemí natolik, abych Vám pro ni mohla nějakou konkrétní službu doporučit. Napadá mě, že by možná bylo na místě poradit se o tom, jak se sestrou komunikovat, jak ji motivovat k další léčbě a jak také získat potřebné informace a podporu - pomoc by mohli využít vaši rodiče i Vy. Existují centra zaměřená na pomoc rodinným příslušníkům závislých a pokud mi napíšete, odkud jste, mohla bych vám nějaké vhodné zařízení či kolegu doporučit.