jak mohu poznat osobu závislou nebo užívající
Mgr.
Pro potřeby vedoucích pracovníků firmy jsem rozčlenil příznaky užívání nejčastějších (tzv. tanečních) drog podle pěti fází. Byl bych rád, kdybyste mi to opravili, příp.lehce doplnili. Užívání drog můžeme pozorovat v pěti různých fázích. 1) V normální fázi, tedy mimo období plného působení drogy a zároveň mimo období abstinenčních příznaků - můžeme sledovat např. bledost, skleslost, ospalost, deprese, vyčerpání, chronickou rýmu, proděravění nosních přepážek, příznaky nastupující psychózy (strach, paranoia - stihomam), schizoidní osobnost aj.). Můžeme pozorovat i vpichy po jehlách. V posledních letech se však užívají mikrojehly, které zanechávají jen obtížně pozorovatelné stopy. 2) Ve fázi času spánku – můžeme pozorovat např. nespavost, sklon k nesmyslnému nočnímu kutilství 3) V čase plného působení drogy - tělesné a duševní povzbuzení, nedostatek chuti k jídlu, překotná činnost, úzkost, neklid, náladovost, hádavost, agresivitu, nekonečné vykonávání různých nesmyslných činností (lidově „fáračky“), bezobsažné blábolení, halucinace, blažený výraz, narušení schopnosti souvislého vyjadřování, vnímání situace, schopnosti efektivně řídit druhé, opožděné reakce (zhoršení schopnosti řídit auto) 4) Ve fázi vynucené testovací reakce. Když na "feťáka" zvýšíme hlas, zjistíme, že se v některých případech roztřese nebo v něm vyvoláme úzkost a strach. 5) Ve fázi abstinenčních příznaků: Pokud závislý člověk drogu nedostane, začnou se projevovat abstinenční příznaky. Ty se projevují chvěním či třasem, pocením, bolestmi, halucinacemi, upadnutím do bezvědomí nebo dokonce smrtelným křečemi. Objevuje se ale také např. nesoustředěnost, poruchy vědomí.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, přiznám se, že jsem z Vašeho dotazu trochu zmatený a znepokojený. Mluvíte o nejčastějších drogách, které nazýváte tanečními a v dalším, velmi stručném textu (vzhledem k rozsahu problematiky) mícháte dohromady různé věci, které navíc velmi netradičně členíte do pěti fází. Např. v abstinenčních příznacích popisujete stavy běžné pro závislost na heroinu, který ale není taneční drogou. Nebo - zvýšením hlasu na závislého nemusíte vyvolat vůbec nic a naopak třes, úzkost a strach můžete vyvolat u psychicky nemocného člověka, který přitom drogy nebere... Z celého textu mám dojem, že se v problematice drog, jejich účinků a závislosti příliš neorientujete. Doporučil bych Vám pročíst si jednotlivé rubriky naší poradny a text předělat. Např. rozčlenit drogy na opiáty, stimulanty, halucinogeny, THC a k nim uvést úvést účinky. Mnoho dalších informací o jednotlivých drogách najdete i na www.extc.cz www.drogy-info.cz apod. Také doporučuji ujasnit si rozdíl mezi experimentem, rekreačním užíváním (typickým pro taneční drogy) a drogovou závislostí. Pokud by Váš text měl sloužit jako vodítko k odhalení osob užívajících drogy či drogově závislých (ostatně tak zní titulek dotazu) tak jej v současné podobě shledávám nevyhovujícím. Pokud budete ještě něco potřebovat napište. V tom případě mi ale prosím objasněte potřeby Vašich vedoucích pracovníků. K čemu text slouží. Přeji hezký den. TH