bum
Dobry vecer. Dekuji za odpoved.Mluvila jsem s pritelem a dohodli jsme se ze by podstoupil lecbe,protoze ho taky uz to nebavi.Kupuje to na cernem trhu, protoze nema jinou moznost ani nevi kam se ma obratit.jsme z Prahy.Moc Vam dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. V Praze je celá řada zařízení, kam se přítel může obrátit a vstoupit do substituční léčby a nechat si napsat Subutex legálně. Trochu mě překvapuje, že o tom nemá informace a říká, že "nemá jinou možnost", než kupovat medikament na černém trhu. Lék může předepsat lékař bez ohledu na specializaci, pokud má k dispozici tzv. recepty s modrým pruhem (tzn. i praktický lékař). V současnosti mu nicméně pravděpodobně předepíšou lék se stejnou účinnou látkou (Suboxone), který je upraven tak, aby se nedal užívat injekčně. Většina lékařů nyní ustupuje od předepisování Subutexu, který je právě pro možnost injekčního užívání zneužíván na černém trhu a přechází k předepisování Suboxone, o nějž z výše uvedeného důvodu není na černém trhu zájem. Suboxone obsahuje kromě buprenorfinu (účinná látka) také naloxon, který vyvolá při injekčním užití stav podobný abstinenčním příznakům. Při sublingválním užití naloxon nepůsobí a Suboxone má úplně stejný účinek jako Subutex. Pokud přítel bere Subutex injekčně, bude pro něj možná trochu obtížné si odpoustit injekční aplikaci a dodržovat pravidla substituční léčby, ale samozřejmě může všechno probrat s lékařem, až se objedná do některého zařízení, které poskytuje substituční léčbu. Zároveň by bylo také na místě využít nějakou formu té psychosociální podpory, o níž jsem psala minule. Níže posílám kontakty, kam se můžete obrátit. Pokud by byl nějaký problém (termín obejdnání, dlouhé čekací doby), tak je ještě možnost se obrátit na kteroukoli AT ambulanci (specializovaná psychiatrická ambulance - problematika závislostí), kontakty najdete na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci (zadáte region Praha a do filtru AT ambulance nebo Substituční léčba-Subutex). Přeji hodně štěstí. Praha 1, Centrum ambulantní detoxifikace a substituce SANANIM, o.s. Substituční léčba (buprenorfin) Spálená 12, Praha 1, 110 00 telefon: 222 924 245 MUDr. Jakub Minařík http://www.sananim.cz Praha 2, Všeobecná fakultní nemocnice, oddělení pro léčbu závislostí Substituční léčba (buprenorfin) Apolinářská 4, Praha 2, 128 00 telefon: 224 968 207 MUDr. Vladimíra Zenahlíková http://www.vfn.cz; www.abstinence.cz Praha 6, Prev-Centrum-Centrum poradenství pro mládež a rodiny Ambulantní program (psychosociální podpora při susbtituční léčbě) Meziškolská 1120/2, Praha 6, 160 00 telefon: 233 355 459 Mgr. Ondřej Počarovský http://www.prevcentrum.cz