co dělat když má kamarád krize způsobené dlouhým užíváním heroinu?
andrea
dobrý den,potřebovala bych poradit.je u mě kamarád který dlouho době užívá heroin,včera se rozhodl že přestane,ale má silní abstinenční příznaky.prosím poradtě mi ještě ted jak mu pomoc.děkuji Andrea

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Buď může zkusit odabstinovat sám, pokud možno bez alkoholu a bez jiných drog či léků. Za asi 5 dní by odvykací stav měl začít odeznívat a po týdnu by měl být bez větších potíží, kromě možná méně kvalitního spánku, zhoršené nálady a nepříjemných chutí na heroin. Riziko je, že to prostě nevydrží a půjde si dát heroin, případně do sebe během absťáku nasype všechno, co aspoň trochu připomíná drogy a zalije vším alkoholem, co bude po ruce a tím si uškodí víc, než kdyby zůstal na své dávce heroinu. Takže kdyby pokus nevyšel, případně byl odvykací stav fakt nesnesitelný nebo se objevily nějaké komplikace, doporučuji domluvit si ústavní detox. S tím mu pomůžou v kontaktním centru - předpokládám, že jako zkušený uživatel drog ví, kam má zajít. Kdyby ne, kontakty najdete např. na www.drogy-info.cz/index.php/map/ Ústavní detox má mnoho výhod - je tam horší přístup k drogám (a tím menší chutě na ně), nehrozí riziko předávkování nějakou "náhražkou" a v rámci lékařské péče se lépe zvládnou odvykací potíže (sestupná dávka opioidů, podpora spánku). Navíc mu tam udělají důkladné zdravotní vyšetření včetně testů na HIV a hepatitidy a to není nikdy od věci.