Poškození mozku při užívání mariuhany
Galactic
Dobry den, je mi 19 let a jsem dlouholetým, pravidelným uživatelem mariuhany.Už asi před půl rokem jsem si uvědomil velice neblahý vliv mariuhany především na můj mozek.Od té doby se s tím nepravidelně snažím přestat byť marně.Můj primární dotaz překvapivě není jak z toho ven, ale velice mě zajímá, jestli je poškození mozku definitivní nebo jestli je možnost alespoň z větší části poškozené funkce napravit s ohledem na to, že poprvé jsem trávu užil ve 12 letech a asi od 15-16 let ji užívám téměř bezvyjímky denně a to v nemalém množství často i v kombinaci s alkoholem, vyjímečně při požití jiných drog především extáze a LSD? Četl jsem si Váš ukazatel, co dělají drogy v mozku a co jsem pochopil, závislost alespoň ta psychicka je vlastně touha po droze, která nám dává pocit uspokojení.Jenže já od určité doby když se nahulim uspokojen v žadným případěš nejsem a svírá mě pocit toho, že sem zase k ničemu a totálně vymazanej, jestli to tak můžu říct.Bohužel přesto zase když jointa vidím, tak neodolám.Zde bych chtěl položit druhou otázku a ta zní, čím je toto způsobeno?A máte nějakou radu jak z toho ven, bez toho abych navštěvoval různá detoxikační střediska nebo poradny? Možná by bylo dobré, kdybych Vám řekl, že po dopsání tohoto mailu si dám jointa a pravděpodobně nebude dneska poslední a asi ani nebudu mít pocit uspokojení i kdyby ano stejně mě bude svazovat to, že sem zase uplně hloupej. Předem děkuji za vaši odpověď. s pozdravem Tomáš

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, marihuana poškozuje především krátkodobou paměť, což se časem spraví, pokud s ní přestanete. Bude to ale trvat i několik měsíců. Samozřejmě, pokud jste začal kouřit denně tak brzy, kdy ještě nebyl Váš mozek plně vyvinutý, je zde riziko, že se mozek nedovyvinul tak, jak by mohl. To už ale dnes těžko zjistíte a je třeba pracovat s tím, co ještě můžete změnit. Druhá, a možná závažnější, stránka dlouhodobého kouření je vliv na psychiku. To co popisujete - pocity zmaru, "hlouposti" atd. - je celkem typické a bohužel někdy se stává, že podobné pocity trvají ještě dlouho v abstinenci a vyžadují odbornou péči. Rozhodně, pokud jste se rozhodl, že s marihuanou přestanete, můžete to zkusit sám, ale pokud se to nebude dlouho dařit, neotálel bych s návštěvou odborné pomoci. Klidně jen ambulantně. Na to, jak sám přestat žádné zázračné rady neexistují. Velký problém bývá zaplnit volný čas, který najednou po marihuaně zůstane, takže na to určitě nezapomeňte. A někdy je také třeba pátrat víc do minulosti po příčinách, proč byla marihuana ve Vašem životě tak potřeba a řešit je. Držím palce, abyste to zvládl sám, pokud by to nešlo, klidně se ozvěte, rádi Vám zašleme nějaké kontaky.