nutena liecba
zufalstvo
Prosim Vas o nazor na nutenu liecbu. Syn, lekar 34 r., uziva stimulanty (pervitin, kokain) cca 7-8 rokov. Bol 4x na lieceni, 1.x usiel po 10 dnoch, 2.x odisiel po 4 mesiacoch, 3.x dokoncil 3-mesacnu liecbu, odmietol resoc, nastupil do prace, odmietol doliecovanie. Po 6 tyzdnoch mal recidivu. Znovu dobrovolne nastupil do liecebne, ale po 5 dnoch odisiel, ze ho to uz nebavi. Jeho osetrujuci lekar nam doporucuje, aby sme ho dali na nutenu liecbu. Ma obavy, ze syn s jeho infantilnym spravanim sa uz sam z problemov (konciacich smrtou) nedokaze dostat. Prosim Vas, co je ucinnejsie: nechat syna bez prostriedkov (nebyva uz s nami, stratil zamestnanie) a dufat, ze sa spamata, alebo trvat na nutenej liecbe? Dakujem Vam za odpoved.

Odpověděl:
Dobrý den, bohužel úplně přesně nevím, co máte vy, resp. lékař, nucenou léčbou na mysli. Pokud je váš syn zletilý, což je, a nebyl soudem zbaven způsobilosti k právním úkonům, což nezmiňujete, nelze jej proti jeho vůli zavřít do léčebny. Vycházím z právní úpravy v České republice a nepředpokládám, že by to na Slovensku mělo být výrazně jinak. Bohužel, slovenské právní předpisy přesně neznám, a tak vám posílám odkaz na slovenskou internetovou drogovou poradnu, kde se lze obrátit i na právníka http://www.infodrogy.sk/index.cfm?module=Advisories Jinak obecně platí kdekoli, že nedobrovolná léčba závislosti ke kýženému výsledku zpravidla nevede a dotyčný se k užívání vrací. Váš syn je dospělý a je tedy za svůj život a budoucnost plně zodpovědný a pokud je momentálně rozhodnutý, že drogy užívat chce, mnoho s tím nejde dělat. U řady závislých však situace, kdy zůstanou bez prostředků, zaměstnání, rodiny a blízkých vede k tomu, že zjistí že takhle žít nechtějí a motivuje je to ke změně a abstinenci. Chápu, že je to pro vás náročné a nejspíš byste potřebovali nějakou oporu. Na výše uvedených stránkách www.infodrogy.sk vlevo v rubrice Pomoc a podpora najdete také seznam slovenských poraden, kam byste se mohli jako rodina obrátit o pomoc osobně. Přeji hodně štěsti.