co s tím?
maaja
Dobrý večer, můj přítel 29let, bral 10 let pervitin, nyní je 11 měsíců čistý. Pravidelně dochází k psychiatrovi a jeho diagnóza zní toxická psychóza. Už dříve se ze závislosti léčil(asi třikrát). Užívá už rok Rispen 2mg. Dříve to bylo asi vyšší dávkování(to nevím přesně). Jeho poslední léčba(právě před 11 měsíci( byla změněna na nedobrovolnou na žádost jeho maminky) a tím se to možná v něm zlomilo a rozhodl se s tím definitivně praštit. Po ukončení léčby udělal všechno proto aby se k tomu už nevrátil. Odstěhoval se 150km od domova a od všeho co mu drogy připomínalo, našel si práci a mě. Nevím o drogách skoro nic, ale na ty se až tak ptát nechci. Jeho strýc měl schizofrenii a život ukončil sebevraždou. Lékař v léčebně se u mého přítele, také přikláněl spíše ke schizofrenii, ale skončila léčba, přítel chodil k jinému psychiatrovi a diagnóza zní dále toxická psychóza. A tady je asi to co mě trápí nejvíce. Rispen má prý brát rok a půl, pak že mu ho vysadí a uvidí se. Od té doby už vystřídal další dva psychiatry, naposled si ho přehazovali v krajské nemocnici, kde měli evidentně málo personálu. Tak opět změnil psychiatra. Nikoho nezajímá jeho stav. V lednu nastoupil do práce, kde měl dvanáctihodinové směny a noční, jeho stav se začal horšit a psychiatr mu zvedl prášky na 3mg a doporučil změnit zaměstnání. To udělal, změnil zaměstnání, je celkem v pohodě, ale je po těch práškách více unavený. Párkrát si prášek zapoměl vzít a já to na něm hned poznala, seděl, koukal před sebe a jako by šlo všechno mimo něj, podrážděný atd. Mám strach že jde skutečně o schizofrenii a až přijde čas vysadit prášky, tak tu nebude nikdo kdo mu pomůže(a mě taky). On sám má z toho strach. Já ho nikdy v psychózách nezažila a nevím jak reagovat či jak se zachovat atd.(V psychózách které měl, prý třeba i několik dní před něčím utíkal, potom vyčerpáním usnul někdě v lese a po procitnutí zase utíkal. Trvalo to i pár dní). Jeho poslední psychiatrička je těsně před důchodem a evidentně nemá chuť ho léčit. Navrhla mu jestli si nechce radši najít nějaké zařízení pro drogově závislé. Tak nevím. Nevím jestli mi můžete pomoct, ale můj přítel potřebuje schopného psychiatra který se bude o jeho stav zajímat a poradí mu co a jak a bude se zajímat co bude dál až vysadí prášky. Když budeme hledat schopného psychiatra jen tím že si najdeme někoho v seznamu a potom uvidíme, může to trvat i několik měsíců, a tolik času nemáme. Jestli by jste věděli o někom takovém v okolí Hradce Králové nebo Pradubic byla bych Vám moc vděčná. Předem děkuji. Ještě jedna otázka. Přítel je kuřák a já taky. Rozhodli jsme se přestat, ale on s tím má evidentně větší problém než já. (Navrhnul to on) Já to pár dní vydržela, ale přítel si nemůže pomoct, začíná kouřit dál. Otázka zní: Mám na něj tlačit i když se nedávno jedné obrovské závislosti zbavil? Nebude to na něj moc? Já ho k tomu rozhodně nutit nechci, ale rozhodnul se sám. Já jen nevím jestli ho v tom podpořit a připomenout k čemu se rozhodl a nebo mu tuto neřest nechat. Bojím se, aby bez cigaret nezačal třeba zase toužit po drogách. Děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že je to pro vašeho přítele i pro vás náročná situace a určitě by pomohlo, kdyby měl váš přítel stabilní a kvalitní psychiatrickou péči. Posílám vám kontakty na psychiatry ve vašem regionu, kteří mají zkušenost i s drogovou problematikou. Nemám představu, jaké jsou u nich aktuální čekací doby a podmínky pro přijetí do péče, ale zkuste si je co nejdříve obvolat a domluvit konzultace. Pokud by se u přítele aktuálně objevila psychotická ataka, neváhejte a volejte záchranku. Jinak bych také doporučila, aby přítel léky užíval pečlivě, tak jak mu doporučí lékař a rozhodně je nevysazoval nebo nesnižoval dávkování jen na základě subjektivního pocitu, že je mu lépe. S tím kouřením bych na přítele nikterak netlačila ani mu to nepřipomínala. Myslím, že i s kouřením je toho na něj docela hodně. No a tady jsou ty kontakty a moc držím palce vám i vašemu příteli. PARDUBICE MUDr. Evžen Panovský Na Okrouhlíku 699 Pardubice 466 611 797 MUDr. Hejzlar Kyjevská 44 532 01 Pardubice MUDr. Marie Gerstnerová nám. Jana Pernera 217 530 02 Pardubice 465 645 144 Hradec Králové Psychiatrická klinika LF HK a FNHK Psychiatrická léčba Hradecká 1172, Hradec Králové, 503 01 telefon: 495 833 466 MUDr. Jaromír Hons CHRUDIM MUDr. Helena Novotná (psychiatrická ambulance) Palackého třída 191 537 01 Chrudim 469 638 932 MUDr. Josef Křepela (psychiatrická ambulance) Čs. armády 492 537 01 Chrudim 469 622 779