Bratr bere drogy
Nika
Můj 18-ti letý bratr asi před třemi roky začal kouřit marihuanu,pít alkohol a nyní šňupe pervitin.Jsme fugující normální rodina,mě je 14 let a sestře 11 let. Všichni jsme se s tímhle faktem těžko a dlouho smiřovali,zpočátku ani rodiče nerozpoznali vážnost situace. Bratr byl totiž premiant třídy,chodil na gymnázium,na konec zůstal jen u základního vzdělání. V říjnu 2007 ho vyhodili ze školy,rodiče trvali na tom aby pracoval,prošel asi 10 zaměstnání, brigád ale nikde nevydržel.Několikrát ho vyhodili z domu,po jeho slibech ho ale brali domů. Nyní si ale situace vyhrotila tak,že mu zrušili trvalé bydliště,sbalili veškeré věci a na radu psychologů i psychiatrů ho nechávají na ulici.Má různé 'kamarády',fet'áky u kterých přespává,krade,narůstají mu dluhy. Hlavně maminka to nese špatně, ale kvůli nám se snaží všechno ustát,tatínek je jí oporou, umí být k bratrovi tvrdší.Nejhorší pro nás ted je,když se neustále vrací,prosí aspon o vyprání věcí nebo okoupání.Chtěla bych poradit jak nejlépe odrazit jeho parazitování na rodině, aby příchody netrápil mamku a pokud je i v mých silách, jak mu můžu pomoci. Děkuji Nika.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, postup, který Vaši rodiče zvolili, je určitě v tuhle chvíli nutný a správný. Je také dobře, že jste jako rodina vyhledali pomoc odborníků. Možná by bylo dobré to ještě zopakovat, bez bratra, a věnovat se tomu, co dělat, aby se vám všem lépe žilo v takové situaci a co by jeden od druhého potřeboval. Hlavní zodpovědnost a aktivita stejně musí zůstat na Vašich rodičích. Vy jim můžete pomoci hlavně tím, že budete co nejotevřenější v komunikaci s nimi, že jim řeknete, stejně jako sestra, co Vás trápí a co byste od nich potřebovala.