Mamka
Dobrý den. Na základě Vaší rady jsem se pokusila o "pohovor" s dcerou na téma drogy. Přiznala občasné užití extáze na taneční párty a občasné kouření marihuany. Je to pro mně šokující informace a nevím, co mám dělat. Prosím, poraďte... Děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, hlavně nepanikařte. Experimenty s psychotropními látkami si v určitém věku projde velká část mladých lidí a ve většině případů to nemá nikterak tragické následky do budoucna a po čase s tím také velká většina přestane, protože je to prostě přestane bavit a najdou si v životě jiné priority. A zdaleka to neznamená, že musí spadnout do závislosti. Tím vůbec nechci experimenty s nelegálními drogami podceňovat, každá z těchto látek má svá nezanedbatelná rizika a bylo by dobré, aby je znala především vaše dcera (viz. rubriky o jednotlivých drogách na těchto stránkách). Nicméně jako tzv. "vstupní droga" k závislosti na "tvrdých drogách" je odborníky označován alkohol. Jinak bych jako velmi pozitivní vnímala to, že se vám dcera k experimentům přiznala a je ochotná s vámi o tom komunikovat. Snažila bych se tento stav důvěry udržet a podporovat a být vůči dceři otevřená. Ve svých dotazech nezmiňujete kolik je dceři let ani zda jste s ní již měla nějaké "výchovné" problémy. Pokud dcera normálně fungovala ve škole (ev. v zaměstnání) i doma a chovala se přiměřeně zodpovědně, neviděla bych její experimenty jako něco fatálního. Nicméně chápu, že vás to vyděsilo a je to pro vás náročná situace, takže by vám možná pomohlo, zajít to někam probrat osobně a zkonzultovat, jak se situací naložit a jak se chovat, aby člověk zbytečně problém nevyhrotil, ale ani nic nezanedbal. Pokud byste měla o něco takového zájem, doporučuji vám obrátit se na nejbližší Kontaktní centrum. Poskytují pomoc nejen uživatelům, ale většinou i jejich blízkým. A nebo vám případně někoho u vás v regionu doporučí. Adresy Kontaktních center najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. Přeji hodně štěstí a držím palce.