žofka
když se náhodně píchnu stríkačkou nalezenou venku a krvní testy budou dělat až za dva týdny,je možné nalezenou stříkačku dát někde na rozbor abych měla jistotu,že nebyla infikovaná?Bydlím na Nymbursku

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Z Vašeho dotazu předpokládám, že se Vám tato situace skutečně stala? Nebo se jí pouze obáváte? Každopádně na níže uvedeném webu se dočtete informace, co dělat při poranění injekční stříkačkou (najdete tam materiál ke stažení). Nutno říct, že při poranění je riziko nákazy velmi malé a k poranění by muselo dojít poměrně záhy po užití stříkačky k aplikaci drogy, neboť virus HIV i viry ostatních infekčních onemocnění jsou poměrně citlivé na vyschnutí. Pravděpodobnost nákazy je vyšší u hepatitid (žloutenek) než u HIV. http://www.aids-hiv.cz/dostupnepmaterialy.html V Nymburce jsem nenalezla žádné vhodné zařízení, kde by bylo možné provést vyšetření látek ze stříkačky, ale můžete se obrátit na Zdravotní ústav v Kolíně, popř. v Praze, kde by Vám poradili. Případně, pokud jste již v kontaktu s lékařem, který bude provádět krevní testy, můžete se zeptat na zařízení, kde by bylo možné stříkačku otestovat. Bohužel nevím, jaký bývá obvyklý postup a zda se vůbec stříkačka pro tyto účely ponechává, zda není hned zlikvidována. Kolín, Zdravotní ústav Poradna HIV/AIDS U nemocnice 85, Kolín, 280 02 telefon: 321 739 013 fax: 321 724 103 MUDr. Eva Blažková http://www.zukolin.cz Praha 2, Zdravotní ústav Poradna HIV/AIDS Myslíkova 6, Praha 2, 120 00 telefon: 222 584 639 MUDr. Danuše Antošová http://www.zupraha.cz