doléčování alkoholismu
kuře
Dobrý den, moje máma se vrátila z léčebny v Dobřanech, kde byla kvůli akoholismu. Nebyla tam z vlastní vůle, protože si alkoholismus předtím nikdy nepřiznala, ale protože málem zemřela, když hlavou prorazila skleněnou výplň dveří a málem vykrvácela, než jsme ji našli. Po několika měsících v léčebně jsem znova začala doufat, že to možná bez alkoholu zase svládne, dokonce už s námi byla ochotná o tom mluvit, ale jak se vrátila domů, zase se uzavírá a zdá se mi, že ten problém zase bagatelizuje. Vařila např. oběd, kam se dává víno, a taky ho jedla a to nepovažuje za konzumaci alkoholu s tím, že se ho tam dává jen trochu a ona toho sní jen trochu... Snažím se k ní být co nejvíc otevřená, všechny obavy ji říct a mluvit s ní každý den, i když nejsem doma, ale nemůžu se zbavit strachu z toho, že do toho nespadne znovu. Vím, že to musí zvládnout sama, ale chci taky doufat, že od nás k tomu dostává to, co potřebuje. Dost ráda bych si s někým promluvila a taky bych hrozně ocenila kontakt na nějaké doléčovací možnosti, radu, co dál, když se alkoholik vrátí z léčebny? Vlastně tuším, že by nejvíc potřebovala nějakou psychoterapii, protože v Dobřanech se vážně psychikou moc nezybývali, a u naší mamky hádám příčina bude někde hluboko tam, ale ona tam sama nepůjde, protože psychický problém si taky nepřizná. Jestli máte nějaký postřeh, budu za něj moc ráda, za kontakty taky, díky. Jsem z Plzeňskýho kraje.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pro Vaši matku by určitě bylo dobré doléčování. Vy můžete pomoci např. tak, že budete striktně dodržovat "suchý dům" a nepodporovat ji ani v tom, aby třeba jen vařila s použitím vína. Můžete svůj nesouhlas dát najevo třeba tak, že takové jídlo nebudete chtít jíst. Doléčování je v Plzeňském kraji možné např. v psychiatrické a AT ambulanci v Klatovech, Hostašová 152, Klatovy, 339 01, telefon: 376 315 282. Tam by měla být možnost psychoterapie. Také by tam měla fungovat podpora pro blízké, tedy pro Vás. V Plzni ještě fungují také Anonymní alkholici (tel.776 584 813), což je pro některé lidi přijatelnější, než vyhledat odbornou pomoc.