bratr fetuje, trpí celá rodina
Jana
Dobrý den, sama nevím, jestli mám vůbec nějaký konkrétní dotaz, ale už jsme se celá rodina ocitli v takové situaci, že nevíme jak z ní. Můj šestadvacetiletý bratr fetuje, přibližně asi dva a půl roku, přičemž z toho byl devět měsíců ve vězení, vrátil se a začal s tím znovu. V současné době mu vězení asi opět hrozí, s mámou mu obě nabízíme, že ho odvezeme do léčebny do Bohnic atd. Už dříve jsme navštívily odborníka z Drop-in, nechaly si poradit, ale bratra jaksi nemůžeme nijak přesvědčit, aby se šel léčit. Jak už to tak bývá nejdříve peníze sháněl tím způsobem, že kradl u nás doma, poté co ho rodiče vyhodili, začal krást různě povenku. Možná je to sobecké, ale v tuto chvíli se vás ani tak neptám na to, jak pomoci jemu, ale jak pomoci mě, ale hlavně mé mámě (nám dvoum). Máme totiž takové velmi komplikované vztahy v rodině, otec je vůči nám nesnášenlivý, hysterický, celý život jsme díky němu žili ve stresu a napětí, nemohu to nazvat nijak jinak, než že nás terorizuje. O bratrovi nyní říká, že by ho nejraději viděl mrtvého, prkenného nataženého v rakvi, kdykoli mu člověk něco o něm řekne, jako že si například přišel pro poštu, okamžitě vyvolá hádku, neustále řve, používá ty nejsprostší nadávky a odsudky vůči nám všem atd. Je to opravdu k nevydržení, vůbec nevím, jak s otcem jednat. Mamka asi tak rok bere antidepresiva, která jí tedy velmi pomohla, ale i tak se nelze ubránit před otcovými výbuchy. Asi jsem už sebelítostivá, ale už nevím jak dál. Ten neustálý řev a vydírání penězi (jako že od nás odejde a tak, on si ale nevšiml, že mamka už dnes není ženská s dvěma malými dětmi, ale že jsme už všichni dospělí a navíc máme kam jít), on nás opravdu nemá rád, nikoho z nás, zamlouváme se mu, jen když jsme úspěšní, to se námi rád chlubí, ale jinak má místo mozku kalkulačku a je to tak odporně sprostý chlap. Mě ještě zbývají dva roky k dostudování a pak z domova odejdu, dostanu se pryč, ale mám strach o mámu, nechci ji s ním nechat samotnou, on v té chvíli pocítí její slabost a bude ještě nesnesitelnější. Zároveň ale nechci přijít ani o něj, nechci ho zavrhnout, nechci přijít o jednoho z rodičů, ale jak s ním žít. Jak zvládat jeho výbuchy vzteku, které jsou v souvislosti s bratrovým fetováním asi jedny z nejtvrdších co jsme kdy zažili. Jak na něj? Přeci nemůžeme hrát jeho hru a bratra takto zavrhnout, takto o něm mluvit. Co s ním máme dělat, jak s ním máme komunikovat?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte doma hodně složitou situaci a je jedině dobře, že se už tolik nestaráte o bratra, ale spíš o sebe a o Vaši matku. Bratr se musí rozhodnout sám, co chce se svým životem udělat. Na to už je starý dost. vy mu můžete nabídnout podporu, až se rozhodne pro léčbu a abstinenci, ale jinak nemá smysl mu nic nutit. Co se týče situace doma, bylo by dobré nenechat si agresivní výpady ze strany otce líbit a spolehnout se na to, že už opravdu nejste na něm závislé a můžete se mu vzepřít. Možná to v extrému bude znamenat, že ho na nějakou dobu ztratíte a že budete žít odděleně, ale žít neustále ve stresu je myslím horší. Celá situace je hodně složitá na to, aby bylo možné vyřešit ji po internetu. Proto bych Vám doporučila navštívit nějakého rodinného terapeuta, ideálně i s otcem, ale klidně i samy.