syn
beďa
Dobrý den, prosím o radu, jak pomoci našemu synovi. Náš syn si píchá pervitin. Myslíme, že to není pravidelně, ale zvláště ve stresových situacích. Těch samozřejmě není málo, protože, jak jsme se dověděli, dříve hrál i automaty ..... a dluhů má až až. O této situaci víme cca 2 roky. Vždy je to chvíli tak a chvíli jinak. Domů chodí vždy když už se potřebuje vyspat, najíst a obléct čisté prádlo. Před vánocemi jsme si mysleli, že to nejhorší máme za sebou, protože pracoval na zajímavém místě a smlouvu měl předběžně na 1 rok dopředu. Jenže - policajti zjistili, kde pracuje a jezdili si pro něj do práce, aby něco dosvědčil. Jeho přlímý nádřízený s ním byl spokojený, ale vedoucí provozu prohlásil, že takové lidi nepotřebují a v poslední den zkušební doby mu dali výpověď. Od té doby se předešlá situace vrátila, avšak s tím rozdílem, že doma není 3-4 dny, ale klidně celý měsíc. Ozývají se nám slušní lidé, kteří najdou jeho OP, mobilní tlf. apod. My potom nevíme, jestli ŽIJE. V této chvíli je pro nás nejdůležitější že žije, ale víme, že nutně potřebuje pomoc, ale on je přesvědčený, že to zvládá a jakékoliv pomoci se brání. Včera jsme měli rozhovor a chtěli jsme ho odvézt do Jemnice, on prohlásil, že se sbalí a odejde. Abych pravdu řekla, už nemáme sílu bojovat s větrnými mlýny - tak jsme řekli - tak jo. Vzal si pouze triko s kr. rukávem a světlé kalhoty a odešel. Když jsem se mu snažila vysvětlit, že je venku chladno, stejně odešel. Odpoledne potom přišel, že si zapomněl mikinu, vzal si ji a odešel. Potom jsem ho našla před vchodem sedět na zemi. Dovnitř šel až po přemlouvání, sedl si na schody, ani nešel do svého pokoje s tím, že v 17.00 hod. má přijet jeho kamarád (kluk od sousedů, který kradl auta i vlastním rodičům, byl v pasťáku.. Později se přeci jen přesunul do svého pokoje a lehl si na koberec. Kamarád nepřijel, tak zůstal doma, ale my nevíme, jestli bude doma ještě odpoledně až se vrátíme z práce. Vždy na něj bylo maximální spolehnutí - až do chvíle, kdy se do vsi přistěhovali zbohatlíci a jejich synovi na ZŠ dávali 10 tis. Kč/měsíčně kapesné, jak jsme se později dověděli. On vypadal jak andělíček, my jsme byli rádi, že má syn kamaráda a netušili jsme, co to pro nás všechny bude znamenat! Když zůstal večer doma, ptala jsem se ho co se děje, proč začal znovu fetovat, odpověděl mi "tebe by bavilo pořád hledat práci? Minulý týden byl na zkušenou na benzince, jako obsluha, vžycky to chtěl dělat. Říkal, že tam byl 3 hod. - vše bylo v pořádku - pak majitel s někým telefonoval a najednou nic nešlo... To má jít někam daleko?, ale to nechce. My už jsme mu to také nabízeli. máma

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Váš syn není v lehké situaci, to je pravda, ale problémy se zákonem si nadělal sám a teď za ně nese následky. Není tedy k ničemu shazovat vinu na ostatní, na systém, na osud, na nespravedlnost. To nikam nevede. Dokud si neuvědomí, že za svůj život je zodpovědný jenom on sám a hlavně sám sobě ho ničí, bude se dál utápět v hořkosti a Vás zahrnovat stížnostmi na všechny strany. Chápu, že to pro Vás bude těžké, ale zkuste ho přestat litovat a nechte ho, ať se postará sám, ať se postaví na vlastní nohy. Léčba a začátek nanovo, ať už na stejném místě nebo jinde, by byl samozřejmě ideální.