kristýna
Dobrý den, zjistili jsme, že naše babička nejspíše pije, a to větší než malé množství tvrdého alkoholu. Je jí 73 let a toto je nejspíše reakce na náhlou nemoc jejího muže, na kterou se přišlo asi před dvěma lety. Myslelí jsme, že její stavy souvisí s cukrovkou, kterou má, ted už jsme si ale téměř jisti, že problém je jinde. V opileckém stavu je čím dál častěji, v nynější době snad každý druhý den. Chtěli bychom se proto zeptat, jak je možné ji pomoci, jestli to vůbec v jejím věku možné je. Vždy byla velmi hodná, v poslední době se ale změnila, je agresivní, hádavá, neposlouchá druhého a nenechá si do ničeho mluvit. O alkoholu jako takovém jsme s ní ještě nemluvili, když jsme jen něco naznačili, zamluvila to a lhala. Předem proto děkuji za radu, jaké jsou možnosti či na koho se přesně obrátit. Děkuji, kristýna

Odpověděl: Jakub Minařík
Osobně bych doporučil se v takové sitauci spojit s jejím praktickým lékařem. Nejspíše jí dobře zná a mohl by jej napadnout nějaký vhodný postup. Také existuje spousta léků, které mohou zlepšit zvládání stresových situací. Já jsem kdysi svému dědečkovi naordinoval antidepresivum Zoloft, když měl dojem, že život za nic nestojí, protože je kolem více starostí, není zdráv, špatně vidí a nemůže si číst, ... Hodně mu to pomohlo, byl pak celkem dlouho dosti spokojený a zvládal obtížné situace mnohem lépe. I tenhle lék může napsat praktický lékař. Také by byla vhodná, vzhledem k věku babičky a neurotoxicitě alkoholu nootropika (Geratam) a vitaminy (Obvykle píši Magne B6 a vitamin B1). Také by bylo moudré nějak vyzkoumat kolik toho babička doopravdy vypije. Protože se může stát, že po vysazení se rozvine odvykací stav a ten je nebezpečný, může vést k úmrtí i u mladého a zdravého člověka. Zkuste se dohodnout s babičiným praktikem. Nejspíše má dosti zkušeností s podobnými stavy, ale když mu tohle vytisknete, nic nezkazíte. Alespoň mu nebudete muset situaci zdlouhavě vysvětlovat. :-)