rada
Míla
Dobrý den, nevím kam se mám obrátit,abych dostala syna na léčení z drogové závislosti.Je dospělí 22let nebydlí s námi,ale víme kde se pohybuje.Ohrožuje svým chováním nejen sebe,ale i své blízké a okolí.Mám pocit,že se u něj začíná vyskytovat schyzofrenie.V dětství mu byla diagnostikována porucha osobnosti po pobytu v diagnostickém ústavu se velice zlepšil v 17letech se vrátil domů na mou žádost a fungoval jako slušný člověk(vyučil se s vyznamenaním).V 19letech zlom a opět spadl do problémú,které sám neumí bez cizí pomoci zvládat.Je v podmínce,bere drogy a potřebuje léčení!Jak ho tam máme dostat,když je svépravný a dospělí.Zničí si život,ale narkomanům je to jedno.Moc a moc děkuji za odbornou radu a za tyto webové stránky.Míla

Odpověděl:
Dobrý den, určitě je pro vás velice těžké, vidět jak se váš syn ničí a ubližuje sobě i vám. Je mi líto, že vám pro tuto situaci nemoho dát radu, jak to snadno a trvale vyřešit. Ale váš syn je dospělý a jak píšete, svéprávný, nelze jej tedy proti jeho vůli umístit do léčby. V případě, kdy aktuálně ohrožuje na životě či zdraví sebe nebo okolí, je možno volat záchranku a ta jej odveze na psychiatrii. Nicméně si jej tam ponechají pouze po dobu, kdy tento akutní stav trvá, což bývá max. pár dnů a poté ho propustí. Nejedná se tedy o léčbu. Nedobrovolná léčba je možná pouze v případě, že ji v rámci trestního řízení nařídí soud jako tzv. ochranné opatření. Což znamená, že by váš syn musel být odsouzen za trestný čin a rozsukem by mu soud léčbu uložil. Tyto nedobrovolné léčby však zpravidla nebývají úspěšné. Pokud se týká omezení způsobilosti k právním úkonům, kdy by bylo možno syna hospitalizovat i proti jeho vůli, řeší to soudy a bývá to poměrně zdlouhavé a komplikované řízení. Je však třeba říci, že samotné užívání drog není kvalifikovaným důvodem pro zbavení nebo omezení způsobilosti. Těžko říci, jestli se u vašeho syna projevuje schizofrenie, toxická psychóza či jiná psychická porucha. To by pochopitelně vyžadovalo obsáhlé lékařské vyšetření. Předpokládám, že se synem jste pouze v omezeném kontaktu a že on sám není ochoten lékaře vyhledat. Nevím, jaký na něj máte v současné době vliv a zda by byl nějaké domluvě přístupný. Chápu, že žít s takovým problémem pro vás musí být velice náročné a určitě byste si zasloužila nějakou podporu pro sebe. Existují poradenská centra, která poskytují pomoc rodinám závislých a myslím, že konzultace s někým z odborníků na takovéto problémy, by vám dodala potřebnou oporu. Bylo by to pro vás přijatelné? Pokud byste měla zájem, napište region a my vám zkusíme někoho vhodného doporučit. Přeji hodně sil. PS: A nemáte za co.