:-)
Kristyna
Dobrý den! O víkendu jsem byla na navštěvě u mé sestry v komunitě Karlov a zjistila jsem, že jsem jejím záchytným bodem v případě pomoci při chutích a relapsu. Cítím velikou zodpovědnost a nerada bych zklamala její důvěru, potažmo sama sebe. Byla bych ráda, kdybyste mi doporučili nějakou literaturu nebo brožuru, kde bych se o tom mohla více dočíst. Samozřejmě že proběhla a budou probíhat rodinné terapie, ale zdá se mi jich dost málo na to, abych potom nebyla zmatená a nešlápla nevědomky vedle. Zjistila jsem, že jsou to většinou /pro běžného člověka, který neměl kdy co dělat s drogou/ maličkosti, které by ji mohly rozhodit. Snad něco takoveho existuje. Díky Vám.Kristýna

Odpověděl: Jakub Minařík
Zdá se, že vás nová odpovědnost vyděsila. Nebojte se, nebude to tak hrozné. Pokud chcete dobrou radu, tak:
1. Možná bych se na tlusté knihy vykašlal. To proto, že to je dost složité a nakonec s tím můžete udělat více škody než užitku. Možná bych vám doporučil některé z knih, které napsal Prim. Karel Nešpor a seženete je také u něj. Pracuje v PL Bohnice a nebojte se mu zavolat. Ale knihy jsou podružné.
2. Důležitější jistě je, abyste byla sestře dobrým průvodcem. Co může takový dobrý průvodce udělat? Jistě může své sestře pomoci ve vyhledávání bezpečnějších aktivit. Ne ji do nich tlačit, ale nabídnout a možná i nabídnout jí pomoc když jí ty nové aktivity nepůjdou a nebudou jí bavit, protože to se stává. Můžete jí pomoci v tom, aby se nevzdala a zkusila to znova.
3. Také dozajista můžete sestře pomoci v hledání nových kamarádů. Neberte ji ale do hospody. Tam se sice lidi rychle seznámí, ale abstinuje se tam špatně. Možná také můžete lidi se kterými se budete setkávat a kteří budou o problému vaší sestry vědět, že jí mohou i nabídky měkkých drog ohrozit. A taky pozvání na pivo je blbé.
4. Možná také můžete mít připraveno co uděláte, když sestra bude v krizi, bude mít nepřekonatelnou chuť. Jistě si s sebou odveze z komunity nějaký plán, jak takové situace zvládnout. Můžete jí pomoci, aby tenhle plán spustila.
5. Hlavně nesmíte abstinenci za sestru převzít. Abstinivat musí sestra a ne vy. Vy jí můžete jen malinko postrčit, ale ne vzít na sebe její odpovědnost. To jí spíše uškodí. Měla byste si v průběhu doby, než sestra opustí brány Karlova uvědomit, kde je hranice, za kterou už sestře nepomáháte jít, ale táhnete ji na zádech. To by pak mohlo znamenat, že budete strašně vyčerpaná a dost možná i se setrou zrelapsujete.
Zní to asi těžce, ale tak složité to není. Opravdu. Vědět má sestra a vy byste se jí měla spíše ptát, jak to vlastně je a co by potřebovala. Pomoc nabízejte, ale nevnucujte. Pokud by sestra odmítla, tak jí nabídněte, že pokud by si to rozmyslela, může svoje rozhodnutí změnit. Její rozhodnutí ale respektujte. :-)
P.s. Jistě jste se na Karlově dozvěděla, že existuje něco, jako rodičovské skupiny. To jsou skupiny pro blízké těch, kteří berou drogy. Tam můžete jistě načerpat cenné rady a zkušenosti. Držím Palce!!!! :-)