Důležité
Savina
Zdravím, já osobně problém s drogami nemám. Bohužel ho má můj přítel, vlastně teď už býválý. Už asi 2 - 3 měsíce užívá pervitin, nevím, jak často. Nechodí domů, občas se tedy zajde vyspat. Nejí .. no co vám budu povídat.. Typické příznaky užívání pervitinu, dost sem o tom četla. Nedávno sem psala nějaká Petra a psala o svém manželovi, odpovídala jí Mgr. Bara Orliková. Přesně takové příznaky a projevy jako Petra popsala má můj přítel. Prosím, chci zajít do poradny a poradit se osobně s odborníkem, můžeme mi poradit, napsat adresu, k vám do Prahy, přesně na jaké oddělení mam zajít, moc se v tom nevyznám. Předem Vám děkuji za odpověď. Snad bude líp.. mějte se. Savina Fakt prosím, odpovězte co nejdříve.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o svého ex-partnera obavy. Nicméně podle toho, co píšete, usuzuji, že v tuto chvíli on o Vaši pomoc nejeví nějaký velký zájem nebo Vás o ni přímo nepožádal. Neznám podrobnosti z Vašeho vztahu ani okolnosti Vašeho rozchodu. Ale nejeví se mi jako účelné řešit problémy svého bývalého přítele, pokud on o vaši pomoc neprojeví zájem. V tuto chvíli pro něj nemůžete mnoho udělat. Samozřejmě se můžete zajít někam poradit - ovšem otázkou je, zda Vám a příteli ta konzultace bude k něčemu užitečná. V podstatě se pravděpodobně dozvíte pouze to, že pokud on sám s užíváním drog nic dělat nechce, tak s tím mnoho nehnete. Můžete mu říct, že o něj máte obavy, že víte, že to souvisí s pervitinem, můžete mu nabídnout kontakt na naší poradnu, případně na nějaké ambulantní zařízení, kam by se mohl obrátit. Víc pro něj udělat nemůžete. Kontakty, kam se můžete obrátit Vy Vám samozřejmě poskytnu, jen uvažte, jaký vlastně Váš vztah s ex-přítelem, co pro něj můžete/nemůžete udělat, zda je to účelné, pokud jste se již rozešli, a zda neinvestujete svoji energii do někoho, kdo o Vaši pomoc (třeba prozatím) nestojí. Jak jsem již psala, podrobnosti o Vašem vztahu nepíšete, takže nemůžu posoudit, zda je návštěva odborníka adekvátní strategie nebo ne. Je to pochopitelně na Vašem uvážení. Můžete se obrátit např. na o. s. ANIMA, které se zaměřuje na pomoc příbuzným a blízkým drogově závislých (více na www.anima-os.cz) nebo na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 803 130, kde probíhají každé úterý v podvečer konzultační hodiny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Zatím přeji hodně štěstí.