metylphenidát
Laila
Dobrý den, nedávno jsem tady četla odpověď na dotaz paní jak se má ve 48 zbavit závislosti. Mě je sice méně let, ale po tolika letech užívání se cítím stejně. Až na ty bolesti zad. Chtěla jsem se zeptat jak se může člověk dostat k metylphenidátu? Nebo spíš co je třeba pro to udělat, kam zajít, a jestli je to pro každého. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
Mám dojem, že jsem ten dotaz odpovídal, ale pamatuju si jej jen jako stopu v mysli. Taky tedy, jestli si vybavuju se jednalo o opioidy.
Co teda s váma. Jednak asi berete ne opioidy ale metamfetamin, protože jinak byste asi nepoptávala metylfenidát. Budu z toho vycházet. Kdybych náhodou si vykonsatruoval vám neodpovídající příběh, budete muset napsat další dotaz a spřesnit.
Metylphenidát je na předpis, je to silně návyková látka a to se odráží v možnostech předepisování, přece jen léky na kašel vám asi napíše leckdo na potkání, když zakašlete, ale látky se silně návykovým potenciálem se předepisují až po důkladném zvážením indikace. Tak asi budete muset pátrat.
Indikace pro metylphenidát jsou spánkové poruchy (narkolepsie), porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo bez ní (ADHD). Předepisuje se ale také off label, tedy mimo schválené použití a to mimo jiné u pacientů s diagnostikovanou závislostí na stimulanciích jako součást farmakologicky asistované péče (odkaz najdete pod textem). Narkolepsie se vás asi týkat nebude, i když ...., ADHD a nebo návyková porucha spíše. Tedy předpokládám, že předepisujícím lékařem bude psychiatr (možná i neurolog). Takže byste musela za nějakým vyrazit, popsat mu obtíže, které vás k žádosti o předpis vedou a domluvit se s ním. Pro diagnozu závislosti to bude asi složitější, protože lékařů kteří jsou ochotni předepisovat medikaci off label je méně, je tam mnohem větší odpovědnost a riziko, ve standardu je navíc doporučená specifikace odbornosti, která okruh předepisujících omezuje. Nicméně, můžete mít i praktického lékaře, který má dosti zkušeností a dokáže riziko posoudit a medikaci vám nasadí a vytitruje.
Asi bude záležet na koho narazíte a ... může to trvat dlouho, tak se připravte.
MUDr. Jakub Minařík
Ps. kdybyste napsala o svém příběhu/užívání/zdravotních obtížích více, mohl bych se pokusit vymyslet více a někam vás nasměrovat.
https://snncls.cz/farmakologicky-asistovana-lecba-zavislosti-na-pervitinu/