Vliv pervitinu na početí
Sannynka
Dobrý den... Patřím mezi každodenní uživatele už cca 5 let. I přes to o mé závislosti nikdo netuší, mám práci ve zdravotnictví a denní povinnosti, i něco navíc, zvládám s přehledem, a to jen díky pervitinu. Je mi 31. Přítel má 41 a také je už mnoho let pravidelným uživatelem. Oba dva bychom si moc přáli mít rodinu. Dítě by bylo naším splněným přáním, dali bychom mu vše co normální lidé, v ničem by nestrádalo... Bohužel se nám to už přes dva roky nedaří. Na gynekologii mi bylo řečeno, že nemám ovulaci a dostala jsem prášky, které taky nepomohly. Můj dotaz tedy zní, jak velký vliv má pervitin na plodnost mou, i partnera? A zda jediné řešení je úplná abstinence? Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Pervitin může mít vliv na plodnost, a také nezanedbatelný vliv na vývoj plodu, předčasný porod a tak, navíc se snadno stává, že se během těhotenství nebo pak při porodu zjistí, že máte pervitin v moči, a nastoupí na vás sociállka, ... po porodu pak také dítě prochází abstinenčními příznaky, případně pokud kojíte a užíváte, užívá dítě dál s vámi. Tohle všechno by bylo dobré zvážit předem a je nejspíš jasné, že pokud chcete otěhotnět a chcete s partnerem mít a vychovávat dítě, ... chápete, bylo by dobré s užíváním přestat, ale to už vám asi někdo říkal.
K tomu těhotenství a plodnosti - jednak jste nejspíše hodně štíhlá a tak to obvykle nejde, protože když máte moc nízkou hmotnost vzhledem k výšce, tak se to prostě nezapne, tělo odmítne menstruovat, někdy to nejde ani na farmakologické pošťouchnutí. Jednoduše - tělo dostává hodně zabrat. A to ne jen náročnou prací a zápřahem tam, ale i tím samotným užíváním. Ono se to nezdá, ale je to fuška - pervitin dává zabrat ne jen mozku, játrům, ale drží vás a celé vaše tělo de facto nonstop v pohotovosti, ve vysokém výkonu.
U partnera má užívání na plodnost obvykle menší vliv, ale kvalita spermatu u mužů klesá, takže se snadno dostane pod hranici, kdy to jde.
Teda celkem se vyplatí tak 1/3 roku před početím nepařit, může to mít vliv na kvalitu genetického materiálu ve spermiích i vajíčku. Je to tedy starší informace, dneska jsem se do databází nedíval, ale stejně. Navíc se to trochu blbě zkoumá.
Navíc máte asi náročnou a zodpovědnou práci, tak do toho brát je trochu nevhodné. Případná rizika při problémech v práci jsou vysoká.
Kdybyste potřebovali pomoci s abstinencí, tak by se leccos dalo vymyslet, a myslím, že za pokus by to stálo. A kdy jindy, než v takové situaci. Otěhotnět a starat se o dítě je velká změna, tak proč to nevzít z gruntu.
MUDr. Jakub Minařík