Dcera 15let, neznámé balíčky v kapse?
Martin
Dobrý den,
měl bych dotaz ohledně dcery - 15let. Nedávno jsem jí v kaspe u bundy našel malé balíčky, které jsou tvarem a konzistencí podobné, jako je třeba balená plátková žvýkačka, pouze tvar není tak podlouhlý, je spíše skoro čtvercový, konzistence na omak stejná - pružná, jako žvýkačka. Obal je tmavý plast, něco jako jsou černé pytle do odpadkového koše. Balíček je cítit podobně, jako pepermitová čokoláda, není na tom žádné označení, v kapse měla takových jednotlivých balíčků několik. Nevím, co to je, možná nějaká forma HHC, těžko říci.
Na základě tohoto nálezu jsem se dceři podíval do mobilu a našel tam mmj. komunkaci s její kamarádkou, že ať si vezme s sebou na trénink peníze na "jejich business", že přece ví, co ta kamarádka myslí a následně, asi za den, byla komunikace, že jí dcera psala, že jí po té "čokoládě" bylo špatně, že měla chvilkový výpadek vnímání, jejími slovy "vypnula se" a že jí pak nebylo moc dobře. Ta kamarádka jí odepisovala, že to nic není, že jí se to ze začátku také stávalo a že si dcera zvykne.
S dcerou jsem to zatím neřešil, ale zjevně jí ta kamarádka něco začala prodávat a naží se jí to naučit užívat. S tímto děvčetem sdílí dcera bohužel i sportovní koníček, takže se s ní vídá pravidelně. Dcera zatím neví o tom, že o té "čokoládě" vím.
Ta kamarádka je problémový jedináček, i na venek se chová velmi drze a sebevědomě a už v minulosti byl případ, kdy dceru manipulovala proti mě, protože jsem se ozval, když na mě to děvče bylo "naživo" drzé a řekl jsem jí, že by se měla za své chování omluvit, tak se chtěla asi pomstít. Prostě je to taková manipulátorka, když dcera s ní třeba nemůže ven (jedeme pryč na víkend), tak jí to pak ta kamarádka vyčítá apod. Měl jsem s dceoru na toto téma už diskusi, že asi není fajn, aby její kamarádka pomlouvala její rodiče, že dcera také takové věci nedělá a že je normální, že když jedeme o víkendu pryč, že prostě nemůže s kamarádkou ven a ona by jí to vyčitat neměla.
Dcera je jinak bezproblémová, učila se doteď dobře, i když se to teď v prvním ročníku gymnázia trochu zhoršilo, ale to může být způsobeno i vyššími nároky.
Můžete mi prosím poradit, jak mám postupovat? Mám jít na policii a balíčky odevzdat, nechat zjistit co to je? Nebo za rodiči té kamarádky, případně do školy té kamarádky či do sportovního klubu je upozornit, že to děvče něco ostatním prodává (dcera s tím děvčetem do školy nechodí, jen na sport)? Samozřejmě si chci i promluvit s dcerou, ale nevím co udělat jako první, zda mám dceru otestovat na drogy nějakým domácím testem nebo s ní jít na krev? Nikdy jsem takovou situaci neřešil a samozřejmě nechci, aby to pokračovalo nebo dcera nespadla do něčeho, z čeho se bude jen těžko dostávat. Předem Vám děkuji za radu.
Martin

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Martine,
a děkuji vám za dotaz i za důvěru a trpělivost.
Podobné dotazy jsou na odpověď komplikované, o situaci často víme jen velmi málo a není jednoduché formulovat odpověď.
Popisujete situaci s dcerou, o kterou máte podle popisu zcela zjevně a pochopitelně obavy. Našel jste u ní něco, o čem se domníváte, že by mohla být nějaká látka typu HHC, ale nevíte to s jistotou. Klidně by mohlo jít o něco horšího, nicméně i samotné HHC není nic, s čím by měly děti experimentovat. Na základě nálezu jste narušil dceřino soukromí a vaše obavy se tím jen zvýšily. Nyní tušíte, že nález souvisí s komunikací s kamarádkou, kterou vnímáte jako rizikovou, problémovou, ale také komunikačně schopnou, sebevědomou a s dcerou možná i manipulující.
Ptáte se, jak postupovat - napadá vás kontaktovat policii, komunikovat s kamarádkou, jejími rodiči, sportovním klubem, kde se s dcerou potkávají. A zcela pochopitelně vás napadá mluvit s dcerou, otestovat ji. To celé je pro vás do určité míry nová situace. Nevíte, kde začít. O dceru máte velký strach, nechcete to pokazit.
A začala bych nejspíš od konce - přijde mi důležité nedělat nic za zády dcery, ve vhodné chvíli si s ní v klidu promluvit. Probrat s ní, co jste našel, a mluvit o svých obavách. Podle reakce uvidíte, jak dál. Dřív než budete nastavovat hranice, vymezovat se nebo vyhrožovat dalšími kroky, nechte mluvit dceru, naslouchejte, opakujte, co vám říká, ujistěte se, že jí rozumíte, zkuste se vyhýbat ultimátům, výhružkám, velkým emocím, mějte zájem, buďte zvědavý, ptejte se a dejte jí prostor. Ptejte se nejen na to, co jste našel, ale i na to, jak se má, jak se s kamarádkou cítí, co se děje. Počítejte s delším časem a dopředu se připravte, zkuste zůstat v klidu. A teprve pak mluvte o tom, co s vámi takový nález dělá, jaké máte kolem toho pocity, obavy, nápady, scénáře. Mluvte o tom, o jakých krocích uvažujete nebo jste uvažoval.
Snadno se může stát, že s vámi dcera komunikovat nebude. Je-li manipulovatelná, možná vám jen věci odkýve, aby byl klid a situace se nehrotila. Přemýšlejte tedy trochu napřed - podle jakého chování byste poznal, že je nějaký problém, v jaké chvíli byste zasahoval, i kdybyste nic nenašel, co je pro vás známka toho, že něco není v pořádku? Jsou to známky, chování, dodržování slova a spolehlivost, plnění si svých povinností? Jaká máte doma pravidla, jaké jsou hranice, jaké má dcera povinnosti a co je na ní samotné, co si rozhoduje ona, co vy?
Nezmínil jste nikoho dalšího - partnerku, manželku, sourozence, kamarády, prarodiče. Možná by bylo fajn nezůstávat s takovými obavami sám, nevytvářet tabu. Téma drog, experimentování, hledání k dospívání patří a je dobré, aby to bylo téma, které je otevřené, o kterém se dá doma mluvit, aniž by byl někdo zahnaný do kouta a odsuzovaný.
O situaci toho vím jen málo ... proto bych se na vašem místě soustředila v prvé řadě na dceru, na váš vztah a důvěru mezi vámi. Jako druhý krok bych zvažovala komunikaci s kýmkoli dalším - vedoucím sportovního kroužku, kamarádkou, jejími rodiči. A napadá mne, jestli byste nestál o konzultaci v Poradně pro rodinu, která má zkušenosti s rodiči, jejichž děti s něčím experimentují. Mohl byste tam mluvit o situaci se všemi podrobnostmi, zmínit, co jste vyzkoušel a jaký to mělo efekt, ulevit si trochu od obav, nabrat zkušenosti, rady, ale zároveň se necítit souzený nebo pod tlakem. Pokud by vám návštěva poradny dávala smysl, napište, jaká větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.
Článek na téma, jak komunikovat, když mám podezření, že můj blízký s něčím experimentuje, najdete zde. A hned vedle je článek věnovaný testování - zde.