pomoc
Dobrý deň, môj brat bol cca 10 rokov závislý na tvrdých drogách (pervitín + x ďalších...). Momentálne abstinuje cez pol roka až rok. Zo začiatku to vyzeralo, že to zvláda relatívne dobre, avšak v poslednom čase sme si všimli veľmi výraznú zmenu. Asi 2 mesiace (odhadujem na základe našich rozhovorov) počuje hlasy, je dezorientovaný, paranoidný, vrajže sa niekedy zobudí na budík a nepamätá si prečo ma vstať a kde ma ísť, ale nakoniec niekde ide. Niekedy sa správa veľmi odlišne je veľmi nepríjemný, chce prerušiť kontakt a na druhý deň sa za to ospravedlňuje. Dokonca ma aj myšlienky na samovraždu, ktorú ma naplánovanú na niekoľko rokov dopredu. Problém je v tom, že aj keď sa ho snažíme naviesť na pomoc, tak odmieta lebo je veľmi tvrdohlavý a ťažko si priznáva, že má nejaký problém. Nachádza sa ja v inej krajine čiže naša komunikácia nie je možná osobne iba cez telefón. Moja otázka je ako s nim komunikovať a ako ho naviesť na to, že potrebuje pomoc, bez toho aby sa predomnou uzatvoril a stiahol. Máme oňho veľkú starosť.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, vypadá to že váš bratr je psychotický. Jestli je to psychotický stav vyvolaný drogami a nebo psychoza typu schizofrenie, nebo těžké deprese s psychotickými příznaky - to neumím z toho, co máte za informace, odhadnout, může to být oboje a nebo kombinace. Navíc je nejisté, jestli nebere a pokud ano, tak co že to vlastně všechno bere. Současně, jestli je mimo váš dosah, tak možnosti jsou velmi omezené. A dezorientace, hlasy, paranoia, sebevražedné plány jsou alarmující symptomy, které většinou vyžadují bezodkladný zásah.
To, co asi můžete dělat, je, dávat zpětnou vazbu, že je to dost v nepořádku. A jestli nebere nic a má tyhle stavy, tak je to ještě horší a že by měl vyhledat psychiatra. Asi bych napřed zkoumal, jak na tom je, a případně mu dával zpětnou vazbu, že je to blbé, až v další fázi bych se asi pouštel do doporučování psychiatra. Napřed musíte nahlédnout že máte problém, pak vidíte teprve že by bylo potřeba s tím něco udělat.
Případně můžete zalarmovat někoho v jeho okolí, aby se o to postaral.
Nebo se tam za ním vypravit, ale nevypadá to, že byste zvládli něco za víkend, to je na pár dní, alespoň.