Stydím se
Růža
Dobrý den
Proc píšu asi se vám budu zdát divná ale já uz nevim co mám dělat.Byla jsem závislá na pervitinu ted uz jsem 12 let čistá ale proč to píšu. Když jsem si aplikovala davku začala jsem se hrozně potit což je normální vím ale začali se me hrozně potit chodidla ale šíleně a tím pádem byl i hrozný zápach. V tu dobu me to bylo jedno hlavně že jsem si dala a nic jsem neřešila. Pak jsem se z drog dostala a všechno se urovnalo žádné pocení nohou uz jsem neměla.Jenze ted se zas nohy potí a já se hrozně stydím v práci prostě všude. Nikdo mě nic neřekne v práci ale vidím jak me všichni na nohy koukají a usklebujise a když to zahlednu znervoznim a nohy mám úplně mokré.Je zvláštní že já nic necítím ani doma manžel a ani děti kdyz se jich zeptám. Ale vím že mě smrdí prostě to poznám jak všichni koukají nejsem přeci blázen. Co mám dělat prosím o radu. Nechce se me ani k doktorovi protože nevim co mám říct a hlavně se stydím. Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Co byste doktorovi řekla? prostě že vám smrděj nohy a co s tím :-). Ale možná vám taky nesmrdí, třeba je to je dojem, potit se mohou, ale smrdět nemusí. Jinak za zápachem stojí obvykle kolonizace bakteriemy. Nejlepší radu, kterou jsem na to konto slyšel, je vyhodit všechny boty, ponožky, tébichy, vydezinfikovat, ...
Nicméně použitelná varianta je:
1. vyčistit a vydesinfikovat boty, případně je vyprat; boty bych doporučoval z přírodních materiálů, kůže, bavlna, nějaké, co dobře větrají, několik párů.
2. používat bavlněné, vlněné ponožky a žádné umělotiny
3. jsou i spreje proti zápachu nohou, teď mě napadlo, jestli by fungoval antiperspirant, že byste si rexonu mazala do podpaží i na chodidla. :-) (ta kdyby náhodou zabrala, dejte mi zpětnou vazbu, fakt by mě to zajímalo)
4. z nějaké staré lékařské knihy si pamatuju čaj z rozmarýnu, máty a šajvěje, ve kterém se koupaly nohy, jednak to bude fungovat antibakterielně, a ty éterické látky by mohly taky pomoci.
5. cévní rytmika, lavor s ledovou druhý s horkou vodou, střídat, mohlo by to pomoci jednak na cévy, druhak na pocení.
Ještě mě teda napadá, neuražte se, jsem psychiatr, jestli to není problém s hlavou - dovedu si docela představit začarovaný kruh úzkosti, kdy se bojíte, že se vám budou potit nohy, ..... a to teda může i to pocení vyvolat, vystíhujete se, že vám páchnou ... a už se točíte v začarovaném kruhu. Tím, jak jste brala pervitin, tak se to někdy vrací, myslím stíhy, různé rozlady, někdy pod celkem bizarními obrazy, třeba jako je pocení nohou, pocity, že se něco divného kolem děje, všichni mě pozorují, všichni o mně něco vědí, ... aktivuje to někdy psychická zátěž, někdy nějaké užítí (měl jsem pacienta, který se dal po 10 letech abstinece od pervitinu prda z jointa a pak měl 4 roky takové mírné stíhy, dovlekla mi ho jeho partnerka, napsal jsem mu léky a za měsíc mu nebylo nic. Říkal mi pak: "Já vůl jsem v tom byl 4 roky a po tejdnu braní risperidonu se mi ulevilo.") Jestli se vám do toho motají úzkosti, tak bych doporučoval s tím něco udělat:
1. co můžete udělat sama, je zkusit fytoterapii (meduňka, třezalka, dobromysl - lžice, lžíce, lžička; 3x denně),'- pozor: jestli berete nějaké léky, tak hlavně třezalka má různé interakce, taky senzitizuje ke sluněčnímu záření, ale s tím jsem se nesetkal, spíše je potřeba o tom vědět a přece jen být na slunce opatrná
2. kdyby to nepomohlo a jestli je to nějaký zbytek/reaktivace stíhy, tak to asi nebude stačit, pak bych doporučoval nasadit antidepresiva (obvykle volím zoloft), a na 1 měsíc risperidon v rávce 0,5mg na noc (rorendo oro a nebo medorisper mají tuhle sílu)
MUDr. Jakub Minařík
Ps. Teda budu ráda, když napíšete, jak to dopadlo, jestli budete mít čas, to mě zajímá. Pocení je taková torpidní neuchopitelná obtíž, tak dycky na ní něco vymyslet je dílo.