Opium
Mirek
Zdravím,
chtěl jsem se zeptat. Od května jsem užíval opium (většinou z 400 makovic cca) kouřením a poslední dva měsíce si vařím sušené makovice. Snížil jsem ze 100 a více denně na 30 makovic denně. Když je nemám, je mi zle. Klasicky absťák. Trochu mi ulevuje kodein méně tramal. Jsem z Olomouce, ale zdejší at má beznadějně plno. V Brně mi nabídli kontrolu v březnu. Až v březnu. Bohužel, bohudík se nepohybuji "na černém trhu" a nevím, jak si suboxone obstarat. S mákem vyjdu tak do konce října. Praktik mi napsal diazepam 10 mg. Ale s benzaky mám špatnou zkušenost a abstaku mě beztak nezbaví. Makový čaj piju jednou denně. Na noc dávám většinou pár kodeinů. Lékařka mi první chtěla napsat DHC jako substituci, ale otočila, že prej "nemůže". Nevím, jak mám postupovat. Před lety jsem bral heroin a opium beru sezónně. Jen se mi to vymklo nečekaně z ruky. Budu muset vysadit z pomocí maximálně tramalu. Ten jediný je mi praktická lékařka ochotná napsat, ač sama říká, že mi moc nepomůže. Vím, můžu si za to sám. Ale kapacity v substitučních programech jsou vážně tak plné, abych musel čekat půl roku?

Odpověděl: Jakub Minařík
Podívejte se na statistiku, substitučních pacientů je 10 let stejně a hádejte proč? Protože jsou kapacity na stropě už 10 let. V substituci je kolem 3 000 pacientů z odhadovaného počtu hádám tak asi 11 000 a certifikovaných programů substituční léčby bude 10, 20? Nevím, musel bych se podívat do výroční zprávy. (Kdyby vás to zajímalo, najdete výroční zprávy na www.drogy-info.cz, můžete si pak stěžovat pojišťovně, svému poslanci a senátorovi, a ještě lépe se připojit k nějaké skupině závislých pacientů a zvýšit tlak, aby se to zlepšilo :-)).
Tak, to by bylo o situaci v oblasti služeb, jak jste se ptal.
Teď k tomu jak na to.
1. Můžete jít na detox, to asi termín na konec října ještě někde seženete.
2. Můžete to zkusit s tím tramalem a tak, ale to se možná budete blbě trápit, i když ..., stačí vám jedna denní dávka, i když ten kodein na noc, tak to nemusí být tak strašné, ony se u nás obvykle pěstují nízkomorfinové odrůdy (ČR je přední pěstitel potravinářského máku, ten nesmí obsahovat moc alkaloidů, jinak je hořký)
3. taky mě napadlo, jestli potřebujete 30 makovic denně a máte do konce zásob tak 30 dní, tak zkuste vyhazovat 1 makovici denně. Vyžaduje to teda disciplínu, musíte si odpočítat denní dávku, na každý den, ... Myslím, že byste takhle mohl vysadit celkem bezbolestně, a ještě byste měl zásobu pro jistotu, kdyby to nějak nešlo, kolegyni můžete do plánu zavzít, že kdyby se to nějak nedařilo, tak vám v tom závěru může pomoci medikamentozně, a asi bych doporučil, kdybyste si od ní už teď nechal napsat Magnosolv (1-0-1), asi si jej budete muset uhradit, protože ho můžou psát pojišťovně jen psychiatři a neurologové, ale myslím, že stojí do 200 na 14 dní. Jen taková technická poznámka, kdybyste do toho šel, tak je dobré vědět, že nesmíte za žádnou cenu zvyšovat zpět, tj. když na 10 makovicích zjistíte, že je ouvej, tak zůstaňte pár dní na deseti, prodlužte si to s nimi o 3 dny, uleví se vám, a pokračujete pak podle plánu dál, zase o jednu makovici méně. Tu rezervu na podobné situace byste měl vygenerovat z toho, co ušetříte.
Držím palce,
MUDr. Jakub Minařík.