Ritalin do práce??
smnxa
Zdravíčko, doktor mi vnucuje ritalin ve 21 letech na adhd a chodím na 12 do narocne prace, ve volnu na brigády.. je to dobrý nápad?

Odpověděl: Jakub Minařík
No, obecně to může být dobrý nápad. Já obvykle jako první zkouším atomoxetin, je to s ním složitější, je hůže tolerovaný, ale přece jen má menší závislostní potenciál, ...
Jinak spíše vidím problém v tom, jak moc velkou máte zátěž. Stimulans by vám na jedné straně mohlo pomoci se soustředěním, dokončováním věcí ... zkrátka s tím, co je v symptomatologii ADHD. Na straně druhé by mohl efekt ritalinu být svůdný v tom, že by vám dodal energii, mohl/a byste jet ještě více na doraz a to by mohlo mít důsledek jednak v tom, že byste se úplně přetížil/a, druhak že byste jej začal/a nadužívat právě proto, že by vám mohl pomoci se zbavit únavy.
Na druhé straně - nevím, jak moc je tolik práce existenční nutnost, a do jaké míry vám pomáhá zvládat vnitřní čerty, pocity prázdnoty, nesoustředěnost, ... prostě ta nadměrná zátěž může být také zvládací strategie, kterou jste se naučil/a, abyste pak najednou nezůstala stát, nepropadla se do úzkosti, .... V tom případě by vám mohl metylphenidát pomoci se zklidnit a vypnout, mohl/a. byste být schopen/na odpočinku, ale musel/a byste pak cíleně pracovat na životní změně. A asi bych volil spíše formy s řízeným uvolňováním, jako je concerta a nebo metyphenidát neuraxpharm. I je u nich menší pravděpodobnost zneužívání, přece jen, když berete něco, co zabírá ihned, a pak to rychle dojde, je to rizikovější.
Taky je dobré vzít v potaz, že se po stimulanciích můžete cítit klidnější, ale také unavenější, prostě se to srovná a tělo přejde do klidnějšího režimu. To není závada, ale dobrý efekt, energie by se měla časem srovnat a dostat se do nové rovnováhy, kdy byste fungoval/a jako normélní lidé. Taky jestli berete i jiné léky, jako antidepresiva, ... Tak by se mohlo stát, že už nebudou potřeba. Je to trochu laborování, ale může to stát za to.
Asi jsem vám neporadil, ale možná o tom můžete nějak nově přemýšlet. Uvidíte. Rozhodně je to šance na změnu, a když jí chytnete za pačesy, tak to může být dobré. Držím palce. Kdyby něco ozvěte se.
MUDr. Jakub Minařík
P.s. Pokud kývnete, tak je dobré monitorovat krevní tlak (může stoupat) a hmotnost (ta zase může klesat). On to kolega asi udělá, ale já jsem byl vždycky rád, když na to mysleli i pacienti sami. Je to prevence komplikací.