Pozitivita testu klientky
Bixx
Dobrý den, pracuji v K-centru na pozici kontaktního pracovníka. Klientka nás oslovila s prosbou, zda bychom provedli test na OPL (metamfetamin). Klientka však říká, že má boreliózu, na kterou bere jedenáctým dnem antibiotika (název si nepamatuje). Může být test prováděn standardně, nebo může být výsledek zkreslen užíváním antibiotik? Co děláte v takovém případě, kdy klient užívá více léků - odmítáte testování, nebo zjišťujete konkrétně druhy a složení léků? Budu ráda za sdílení dobré praxe.
Děkuji za odpověď, Bixx.

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Bixx,
díky za dotaz.
Naprostá většina běžně předepisovaných antibiotik nezpůsobuje falešnou pozitivitu při testování na OPL.
Samozřejmě existují výjimky - některé léky mohou teoreticky způsobit falešně pozitivní výsledek, ale spíše u opiátů, benzodiazepinů nebo TCA, ne u metamfetaminu.
Nevím z jakého důvodu o test žádala, každopádně je možné domluvit se na opakovaném testování po dobrání ATB nebo uvést do poznámky, že probíhala ATB terapie a výsledek je pouze orientační.
Pokud bude test pozitivní a kl. trvá na abstinenci, můžete nabídnout odeslání vzorku do laboratoře, pokud to umožňujete. Případně je možné zařídit přes psychiatra/PL.
Kdybyste měla ještě nějaký doplňující dotaz, tak napište.
Markéta