Proč nikdo neřeší 7OH?
NicMěNenapadá
Dobrý den,
opravdu mi přijde vtipná ta naše legislativa. Začínám registrovat, že se objevují eshopy prodávající 7-OH tablety na cucání. Je to v podstatě extrakt 7-hydroxymitragyninu z Kratomu.
Na českých stránkách klasicky není ani plk a přijde mi, že se zase bude opakovat situace jako s Kratomem, kdy si za 3-4 roky teprve vládnoucí garnitura všimne, že tady je legálně dostupná tvrdá droga. Už ten Kratom je na hraně a jestli je Kratom na hraně, tak ty 7-OH tablety jsou hodně daleko za hranou.
Stačí se podívat, co se píše v zahraničí. Jako tohle je sakra velký problém a nikdo si toho nevšímá. Já to vůbec nechápu. Je to jako kdyby se tady volně prodával nějaký oxycodone a tyhle věci.
Dotaz vlastně nemám, jen tady chci všechny upozornit, aby se od toho drželi opravdu hodně daleko.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
máte pravdu - 7-OH-mitragynin je výrazně silnější než samotný kratom a aktuálně začíná být dostupný i v ČR.
Bohužel trh funguje přesně tak, jak popisujete. Lidé chtějí s látkami experimentovat i v s vědomím, že jde o látky nebezpečné. Podmínky na trhu jsou takové, že je možné je sem dovézt jako sběratelstké předměty a tak je i prodat. Nakonec je ale lidé prodávají i kupují s vědomím, že je budou užívat. Způsobující si tím samosebou problémy. Kratom je v tuhle chvíli natolik vážný problém, že by se mohl objevit na seznamu nelegálních látek ... a už jen to, že se o něčem takovém mluví vede k tomu, že se na trhu začínají objevovat látky silnější ... právě jako 7-OH-mitragynin. Tento kolotoč je něco, co se opakuje. A je pak zajímavé ptát se, jeslti existují nějaké jiné legislativní systému, třeba i pružnější, které reagují na trh rychleji ... a co to pak s trhem dělá?
Zjednodušeně: v momentě, kdy se jedna látka zakáže, objeví se na trhu nová, často i jen mírně upravená, ale někdy také rizikovější, silnější, která zákon obchází. Legislativa v demokratické zemi vždy reaguje pomaleji, protože změny vyžadují čas, odborné posudky a politickou vůli. Na jednu stranu se tu objevují iniciativy prosazující legalizaci návykových látek s tím, že je na svobodné vůli každého, co chce nebo nechce užívat, na stranu druhou je vidět, že legálně dostupné látky (byť v podobně sbaratelských předmětů) způsobují řadě lidí problémy. Pro některé lidi je legální dostupnost spojená s představou, že jde o něco relativně bezpečného. Na stranu druhou - do jaké míry má smysl mít seznam zakázaných látek a prosazovat některé věci formou postihů a represe? Trh, ale i ti, kteří chtějí látky užívat, pak hledají skuliny, jak zákon obejít, dostávají se k dalším, třeba i rizikovějším látkám, nebo se celý trh přesouvá do ilegality. Co je v tomhle ten správný postup?
Co s tím můžete dělat vy jako jednotlivec: Můžete podat podnět na SÚKL nebo Ministerstvo zdravotnictví - i anonymně. Pomáhá taky upozornit odborné organizace, které mají větší dosah. A i obyčejné sdílení informací mezi lidmi má smysl - veřejný tlak často předběhne zákon, může už předem upozorňovat na rizika a narovinu pojmenovávat situaci. Změna však nikdy nebývá rychlá, ale vždy začíná tím, že někdo na situaci upozorní a nahlas a narovinu promluví.
S pozdravem a díky za upozornění,
Gabriela Minaříik.