Zápach ve vnitrobloku
A.
Dobrý den,
už téměř rok řešíme zápach linoucí se malým vnitroblokem (Praha) - bydlíme v přízemním bytě se zahrádkou a denně se v různých časech (velmi často)z protější části vnitrobloku line chemický nasládlý zápach, nelze k ničemu přirovnat, známá tvrdila, že takto dříve zapáchaly nemocnice. Náš vnitroblok je kaskádovitý, takže na sebe zahrady jednotlivých domů nenavazují. Máme pouze cca směr z jakého domu se zápach line. Je možné, že kdyby šlo o varnu drog linul by se zápach z některého okna například 10-15m až k nám? Je případně tento odér z varny škodlivý pro naše pasivní vdechování? Jak bych měla tuto situaci řešit, když nemám konkrétní podezřelou lokaci?
Předem děkuji za odpověď
A.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,  A.,
díky za dotaz. Zápach, který popisujete, může mít různé příčiny - včetně výroby drog. Některé látky používané při výrobě pervitinu mohou mít „nemocniční" zápach a je možné, aby se šířily i na větší vzdálenost, zvlášť ve vnitrobloku.
Krátkodobé vdechnutí takového zápachu obvykle zdraví neohrozí, ale dlouhodobé vystavení může být nepříjemné, dráždivé. Doporučila bych vám se v prvé řadě obrátit na správce domu nebo SVJ, případně řešit situaci s hygienickou stanicí nebo Státním zdravotním ústavem (oddělení hygieny ovzduší), případně anonymně informovat Policii ČR, pokud máte podezření na nelegální činnost. Pokud byste potřebovali právní pomoc, můžete využít služby Právní poradny APAS, která nabízí konzultace zdarma a má s podobnými případy zkušenosti.
S pozdravem za Drogovou poradnu,
Gabriela Minařík.