Pervitin a manželství
Veronika
Dobrý den,
ani nevím, jestli potřebuji radu, nebo se spíš jen vypsat. S manželem jsme spolu 8 let, od listopadu loňského roku jsme manželé. V červnu 2023 jsem otěhotněla a letos v březnu se nám narodila dcera, na kterou jsme se dlouho těšili.
V minulém roce jsem si prošla těžkým obdobím – kvůli problémům v rodině jsem začala užívat pervitin, asi půl roku. Bylo to velmi těžké období, během kterého jsme s manželem měli krizi, ale pak jsme se k sobě vrátili a od té doby jsem čistá. Drogám bych se už nevrátila – kvůli sobě, a hlavně kvůli naší dceři.
Bohužel teď mám podezření, že manžel začal s užíváním pervitinu. Vnímám na něm známky změny – je odtažitý, agresivní, má výkyvy nálad, rozšířené zornice, špatně jí, je často vzhůru, ale moc se mnou nemluví. Když se ho na to zeptám, vždy vše popře. Tyto stavy trvají několik dní, pak se na chvíli uklidní a pak to začíná znovu.
Je mi z toho všeho smutno. Připadáme si spíš jako spolubydlící než partneři. Nechci to jen tak vzdát – nejen kvůli sobě, ale hlavně kvůli naší dceři. Zároveň ale nechci v tomhle vztahu trpět. Vím, že každý může uklouznout, že může mít krizi – sama jsem si tím prošla a proto jsem chtěla manželovi pomoct. Ale nevím, jak, když on odmítá o problému mluvit.
Vím, že rozhodnutí je na mně. Ale prosím vás o názor, jak tuto situaci vidíte vy. Případně co byste mi doporučili dál – ať už v komunikaci s ním, nebo ohledně pomoci.
Děkuji za váš čas a za případnou odpověď.
Prosím o citlivý přístup – není pro mě lehké to vůbec takto otevřeně sdílet.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Veroniko,
díky za vaši otevřenost, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Popisujete situaci, která není vůbec jednoduchá. Manžel, se kterým jste 8 let, a se kterým máte malou holčičku, začal nejspíš užívat pervitin. Bohužel se s vámi není schopný narovinu bavit, při konfrontaci problém popírá, bývá i agresivní, nebo se komunikaci zcela vyhývá. A umím si představit, že je pro vás situace o to složitější, že sama máte v nedávné době za sebou epizodu spojenou s užíváním pervitinu. Víte, jaké to je.
Na jednu stranu se ptáte na radu, na stranu druhou sama píšete, že se možná taky potřebujete jen vypovídat, protože víte, ře rozhodnutí je nakonec na vás. A máte úplnou pravdu - nakonec to bude na vás.
Já bych vás ráda podpořila v tom, abyste myslela v prvé řadě sama na sebe a na svou dceru, na vaše bezpečí, klid a psychické zdraví. Umím si představit, že manžel prožívá těžké období, ale nikomu nepomůže, pokud si během té doby budete navzájem ubližovat a trápit se. Moc bych vám přála, abyste v sobě našla odvahu, postavit se sama za sebe a svou dceru, a dokázala si říct o pomoc a podporu. Rozhodně by bylo dobré nebýt na to vše sama, mít podporu přátel, rodiny, ale i odborníků. Pokud byste byla z Prahy, doporučila bych vám obrátit se na Poradnu pro rodinu, kam byste si mohla o situaci zajít promluvit podrobněji a bez obav s odsouzení. Pokud máte Prahu daleko a měla byste zájem o kontakty, napište, která větší města máte dobře dostupná. A pokud byste ráda napsala znovu, neváhejte.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.