interakce léků a drog
Tomáš
Dobrý den paní Skořepová,
po nějaké době se opět ozývám-absolvoval jsem v PN 3týdenní pobyt,kde mi přenastavili léky,nyní užívám ráno 50mg Asentra a večer 5mg Olanzapin,při nespavosti zůstal Neurol a Stilnox. Byla mi potvrzena OCD a úzkostná porucha,dále budu od září pravidelně chodit každých 14dní na psychoterapie. Nicméně moje fobie z drog a alkoholu úplně nezmizela,dokonce jsem našel v odpovědích Vaší poradny někoho,kdo měl podobný dotaz a problém(otázka č.818761).
Nyní Vás opět prosím o radu a uklidnění. Mám dotaz ohledně léků-jak rychle začnou účinkovat a jakou dobu jsou stále obsaženy v těle při pravidelném užívání?
Chápu správně,že určité množství je obsaženo v těle stále,když je užívám pravidelně? Jak jsem dříve psal,sám se drogám a alkoholu vzhledem k léčbě obloukem vyhýbám,ale každodenně se s nimi setkávám,protože je užívá můj soused,takže denně např.pasivně cítím THC či možná jiné drogy z jeho bytu nebo se např.dotknu společných věcí a následně třeba svých léků a mám fobii,že se mi pak nepatrné množství THC dostává do pusy,i když vím,že je to hodně přehnané.Ale jsem úzkostný,že THC pasivně cítím vždy,když si zároveň vezmu lék nebo mám fobie,že se dotýkám léků a předtím jsem sahal na něco,čeho se dotýkal soused. Když se pasivně setkám s THC během dne,tak už dokážu být v klidu. Platí tedy,že i když si denně vezmu lék a součesně se pasivně setkávám právě v ten okamžik s THC,je to stejné,jako bych se s tím setkal kdykoliv během dne,protože nástup léku po užití bývá stejně třeba min.půl hodiny a navíc při pravidelném užívání(vyjímečně někdy zapomenu lék vzít) stejně určité množství léku v těle a krvi mám,je to tak? Nevadí tedy,že se takto minimálně pasivně denně setkávám s THC,zároveň v okamžiku,kdy si dávám lék a je to stejné jako kdybych se s tím setkal kdykoli během dne a nemá to žádný negativní vliv na mozek? Tedy,že nehrozí nějaké nevratné poškození mozku nebo nějaké vážné interakce léků? A max.kdyby se mi do těla takto dostalo nějaké nepatrné množství THC nebo jiné drogy současně s léky,tak by to max.způsobilo nějaký útlum a ospalost.
Moc děkuji za rady a uklidnění,že je opravdu jedno,jestli se pasivně setkám s THC v okamžiku užití léku nebo kdykoliv během dne,protože nějaké množství léku v těle stále mám a necítím žádné negativní příznaky.
Moc si vážím Vašich rad a pomoci.
Tomáš

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den, Tomáši,
po delší době. Jsem ráda, že se ozýváte a musím Vás ocenit za kroky, které jste pro sebe udělal. Po nasazení medikace nastupuje léčebný efekt cca po 3 týdnech, kdy se vytvoří v těle stabilní hladina účinných látek a člověk může z toho prosperovat. Ano, chápete správně, že stále si udržujete hladinu účinných látek při pravidelném užívání medikace a tato hladina se udržuje i při občasném výpadku např.že si jeden den zapomenete vzít. Pokud by to mělo být již více dní, tak to samozřejmě zaznamenáte. Přes nasazení medikace se nadále budou objevovat Vaše obavy z negativních vlivů okolí, ale již jste schopen si tyto iracioonální myšlenky uvědomit, i když dočasně. Proto je fajn, že budete využívat i psychoterapie, která Vám pomůže být silnější v těchto situacích a lépe je zvládnout. Medikace a vlastní práce na sobě v podobě psychoterapie by Vám měla přinést zlepšení stavu. Budu se opakovat v odpovědi, ale pasivní užití THC opravdu nezpůsobí závažné poškození mozku.
Buďte trpělivý a určitě pokračujte v nastoupené cestě sebepéče a úzdravy.
Přeji poklidné letní dny a zkuste si zvědomit i zážitky, které Vás potěšili a uvolnili z napětí.
HS