Halucinace
Oslík
Dobrý den,
Jak přesvědčit člověka co má halucinace aby se nad tím aspoň zamyslel že s ním opravdu něco je. Má sluchové halucinace a objevují se i halucinace kdy ma pocit že mu pálí orgány, že se přehřívá a podobně. Do toho už skoro půl roku každodenní rýma(na ORL vporadku), plus opravdu i navenek viditelné bolesti svalů atd. Už se spíš obávám že je to ze stresu protože se přítel nachází ve velmi těžkém období a že to že to podpoří teď již naprosto minimálne pervitinem jen spíš odstartuje těžší příhodu než že by ty halucinace byli z toho. Už to trvá dlouho a já nevím jak mu pomoci, poradite něco?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuju vám za dotaz a za důvěru, se kterou píšete.
Z toho, co popisujete, je zřejmé, že se s přítelem děje něco vážného. Je možné, že užívání pervitinu u něj spustilo tzv. toxickou psychózu. Tyto stavy často provázejí halucinace - nejen vizuální, čichové a sluchové, ale i tělesné a pocitové. Objevuje se také paranoia, pocity pronásledování, nedůvěra a podezíravost. Obvykle tyto stavy po vysazení pervitinu odezní, ale jsou i případy, kdy přetrvávají, a každé další užití je může zhoršit. V takové chvíli je potřeba vyhledat pomoc, často psychiatrickou - nasazení vhodné medikace může pomoci stav zastavit dřív, než se stane chronický. Bohužel, právě zmíněná podezíravost vůči okolí často brání tomu, aby si člověk o pomoc sám řekl, a pak se čeká na moment, kdy se situace vyhrotí a dojde k nucené hospitalizaci.
Ptáte se, jak přítele přesvědčit, aby se vůbec zamyslel nad tím, že potřebuje pomoc. A to je opravdu skutečně složité - poukazování na nereálnost jeho vnímání může snadno vyvolat pocit, že s ním manipulujete nebo ho zaháníte do kouta, a vy se tak můžete stát jeho „nepřítelem". Ideální je proto nesnižovat a nerozporovat to, co prožívá, ale mluvit o tom, jak situaci vnímáte vy.
Například:
„Mám o tebe starost. Věřím ti, že to, co říkáš, skutečně cítíš - a myslím, že by mohlo pomoct promluvit si s lidmi, kteří podobné situace znají."
Nejde tedy o to ho k něčemu nutit - to bývá spíš kontraproduktivní. Důležité je nabízet možnosti a podporu.
Zároveň nezapomínejte na sebe - v první řadě na svoje bezpečí, a v druhé řadě na své psychické i fyzické zdraví. Pokud se ocitnete v ohrožení nebo na pokraji vyčerpání, nebude to nakonec ku prospěchu ani vám, ani jemu. Je naprosto v pořádku říct si o pomoc. Obrátit se můžete na některý z kontaktů níže.
Vám bych doporučila kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci a - pokud jste z Prahy - naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog v Žitné 51. Služby těchto zařízení jsou diskrétní a ve většině případů bezplatné. Stačí zavolat a objednat se. Pokud byste potřebovala kontakt mimo Prahu, napište mi, která města jsou pro vás dobře dostupná.
Pro přítele by mohl být prvním krokem kontakt na Linku první psychologické pomoci - 116 123 (nonstop, zdarma, anonymně)
Přeju vám hodně sil. A pokud budete potřebovat, klidně napište znovu.
Za Drogovou poradnu,
Gabriela Minařík.