Pozitivní test na drogy
Lukáš Tremer
Dobrý den mám otázku měl jsem pozitivní test na pervitin i když jsem ho nikdy nepoužil tak jsem jel s PČR na odběry krve a moči včara mě zastavila hlídka PČR že už mají výsledky a měl jsem 156mlg na 1ml krve takže trestný čin moje otázka je jestli to může být z ibuprofenu 400 Dr.max volal jsem do lékárny kde jsem to koupil tam se mi vysmaly a policie mi zdělila že to z toho být nemůže na internetu jsem zase dohledal že se ibuprofen i používá na virobu pervitinu tak si nejsem jistý jak to tet řešit

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuji za dotaz.
Falešná positivita je něco, co se zpravidla týká pouze screeningových testů, nikoli laboratorních. Jeden starší článek na téma falešné positivity screeningových testů najdete třeba zde. Vliv na výsledek takového orientačního testu - což je většinou ten, který vám udělá policie - mohou mít i užívané léky nebo zdravotní problémy - vládnete-li angličtinou, můžete se podívat i sem. Přesto je taková falešná positivita spíše výjimečná. Ani policie totiž většinou netestuje úplně náhodně.
Nicméně samotná možnost falešné positivity je důvodem, proč se v případě reaktivního screeningového testu doporučuje podrobit se testům laboratorním. Ty, v případě, že jste skutečně nic neužil, jasně ukáží, že jde o falešnou positivitu, protože jsou schopné detekovat konkrétní hladiny konkrétních látek.
Pokud jsem to pochopila dobře, podrobil jste se i laboratorním testům a právě ty vyšly positivně a stanovily hladiny amfetaminu a metamfetaminu. Podle hladin metabolitů se pak posuzuje, zda člověk řídil pod vlivem návykové látky. U vás to vypadá, že jste pod vlivem byl.
Samotné hladiny nejsou při posuzování jediné kritérium - při posuzování je podstatné i to, jak se člověk chová, spolupracuje s policií, co uvede při zastavení, ale třeba i jeho minulost.
Obecně je tedy nepravděpodobné, že by se testy mýlily. Ibuprofen se z těla vylučuje přes játra a metabolizuje se na zcela jiné látky než metamfetamin, takže rozumím tomu, že není pravděpodobné, že by IBUPROFEN měl vliv na výsledek testu a že se vám v lékárně "vysmáli". Nicméně i to mě vede k úvahám, že bych vám v tuto chvíli doporučila se co nejpodrobněji podívat na to, co jste dělal několik dní před testem - byl jste v nějaké situaci, kdy jste se mohl k nějaké takové látce dostat, nebo vám ji mohl někdo dát? Řada drog je zachytitelná i několik dní od užití, některé drogy jako je třeba MDMA nebo kokain obsahují metamfetamin jako příměs. Neužíváte-li nic takového a pokud jste nebyl v žádné rizikové nebo podezřelé situaci, pak se podívejte podrobně na váš zdravotní stav, zapátrejte mezi léky, které pravidelně užíváte a podívejte se ještě jednou opravdu přesně na ty, které jste i několik dní zpětně užil (vezměte si krabičku).
Pokud byste potřeboval právní radu, můžete se obrátit sem.
Budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvinula.
Dávejte na sebe pozor,
Gabriela Minařík.