Nevěděla jsem, že jsem těhotná…
Deni
Dobrý den,
Z nějakého důvodu jsem žila v domění, že nemohu otěhotnět a tak jsme si s přítelem nedávali pozor.
Nedávali jsme si pozor v období, kdy jsme nejvíce patřili… užívala jsem kokain, alkohol a cigarety 4x týdně. Před týdnem jsem se dozvěděla, že jsem těhotná, od té doby jsem neužila ani cigaretu, těhotenstvím pro mě všechny návykové látky končí. Dnes jsem si ale dělala test, který Vám ukáže týdny a mě ukázal 3+, tzn. 3 a více týdnů. Na gynekologii bylo vše ok, zatím nebylo vidět srdíčko… a má otázka, prosím, zní… mohla jsem poškodit plod? Jak moc? Dozvím se to ještě ve chvíli, kdy bude možná interrupce?
Děkuji mnohokrát…

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Deni,
díky za Váš dotaz a moc Vám gratuluji k těhotenství. Na Vašem místě bych se pokusila zůstat klidná. Drogy mají nejčastěji vliv na plod při dlouhodobějším užívání během těhotenství, které mohou narušit správný vývoj. Pokud jste se dozvěděla o těhotenství takto na počátku, je důležité se dalšímu užívání drog (včetně alkoholu a cigaret) vyvarovat. Jiné by to samozřejmě bylo, pokud byste měla závažnější odvykací stavy.
Prvních pár týdnů těhotenství je takovou zatěžkávací zkouškou. Buď se vše vyvíjí jak má a těhotenství pokračuje dále nebo, v důsledku různých vlivů, vůbec nedojde k uhnízdění oplodněného vajíčka a tělo ho samovolně vypudí. Pokud vajíčko tento start zvládne, nemělo by mít předchozí užití drog na jeho další vývoj vliv. Jiné je to pak s užíváním v průběhu pozdějších týdnů a měsíců těhotenství, ty pak mohou zanechat následky např. v podobě nízké porodní váhy, neklidu, nespavosti, poruch pozornosti atd.
Věřím, že je to těžké a máte mnoho obav, ale nezbývá než vyčkat, jak Vaše tělo ten začátek, tedy kombinaci raného těhotenství a užití drog zvládne. Důležité je také docházet na všechny doporučené pravidelné prohlídky a kontroly. Fajn je také nasadit kyslinu listovou a jiné vitaminy pro těhotné.
Stačí takto? Klidně ještě napište, pokud cokoliv potřebovat!
Držím Vám i miminku palce, aby vše dobře dopadlo!
S pozdravem,
Nikol Spůrová