drogy
marpeo
Dobrý den, prosím o radu.
Syn se bude rozvádět s drogově závislou manželkou ( pervitin), která odešla od rodiny za přítelem feťákem. Má se synem 2 děti ( 5 a 13 let).
Jaká má syn práva, případně co dělat, jsme bezradní...
Děkuji mockrát za odpověď

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
moc díky za Váš dotaz. Chápu, že v takto těžké životní situaci je obzvlášť obtížné se dobře zorientovat v tom, na co má člověk právo, jak se ho domoci atd.
Rozvodu jako takovému předchází rozhodnutí soudu o tom, kdo bude pečovat o děti. Předpokládám, že Váš syn bude usilovat o to, aby byly v tuto chvíli děti svěřeny do jeho výhradní péče. Proto musí poslat k soudu návrh na svěření dětí do péče, kde uvede, jaká je jeho životní situace (zaměstnání, příjmy, bydlení) a jaká je situace jeho ženy, tedy z jakého důvodu žádá o výhradní péči (matka opustila rodinu, je závislá, pravděpodobně bez bezpečného zázemí pro děti). Návrh je možné a dobré zkonzultovat s OSPOD (Orgán sociálně právní ochrany dětí na městském úřadu). Soud následně rozhodne o tom, jak bude o děti pečováno po rozvodu a stanoví případné výživné tomu rodiči, který péči nebude vykonávat.
S OSPOD můžete následně také řešit to, že Vaší snaše ale rozvodem nezmizí rodičovská práva, a je možné, že se bude domáhat kontaktu s dětmi. Pak je dobré, aby byly stanoveny přesně dané podmínky, za kterých tento kontakt může probíhat (např. na jakém místě, v jakou hodinu, za přítomnosti, jakých osob atd.).
Z organizací, které by Vám mohly v tuto chvíli pomoci, mě napadá Aperio https://www.aperio.cz/ a také některá z adiktologických služeb poskytující podporu blízkým lidem se závislostí, v Praze například Poradna pro rodinu SANANIM https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/. Na tu se můžete obrátit i v případě, že je pro Vás Praha daleko, určitě Vám doporučí vhodné zařízení ve Vašem okolí.
Držím palce a přeji, pokud možno klidné dny.
Za Drogovou poradnu Andula N.