odebrání dětí
verča
Dobrý den, nedávno jsem zjistila že partner mé sestry prodává drogy, mají spolu 2 malé děti a ona o tom nic neví, je možné že by jim děti sociálka odebrala i když ona o tom nemá ani nejmenší tušení?

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Verčo,
díky moc za dotaz. Je fajn, že máte obavy o osud Vaší sestry a jejích dětí.
OSPOD by měl zasahovat odebráním dítěte z původní rodiny v případě, kdy hrozí, že by mohlo dojít k vážnému ohrožení výchovy (například dochází ke zneužívání, zanedbání, týrání, děti žijí dlouhodobě v nevyhovujících hygienických podmínkách atd.). Neznám situaci Vaší rodiny, v jakém prostředí děti žijí, jaké osoby se v domácnosti pohybují, zda lze jejich situaci považovat za ohrožující. Každopádně prodej drog je v ČR nelegální a hrozí tak, že bude jejich otec trestně stíhán a případně odsouzen. V takovém případě předpokládám, že by se OSPOD zajímal o celkovou situaci rodiny - navštívil by domácnost, zjišťoval podmínky, ve kterých děti vyrůstají, dotazoval se pediatra, školských zařízení, aby si ověřil, že ve vztahu k dětem nedošlo k žádnému zanedbání. Prostě by se pravděpodobně roztočila mašinérie, která by celé rodině rozhodně nebyla příjemná. Být rodič a přivydělávat si nelegální činností nejde úplně dobře dohromady.
Mohla bych Vám doporučit obrátit se na adiktologickou službu poskytující podporu blízkých lidí užívajících návykové látky (předpokládám, že švagr drogy i užívá...).
Ve Vašem městě fungují například organizace Drug-out www.drugout.cz nebo White Light www.wl1.cz.
Stačí Vám odpověď takto? Pokud byste ještě cokoliv potřebovala, napište.
Přeji, pokud možno klidné dny.
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná