Som závislý na kratome
Francis
Už z názvu dotazu je asi zrejmé, aký mám problém. Počas onkologickej liečby v roku 2020 som začal stále viac užívať kratom, aby som toto obdobie vlastne "prežil" a na danú látku som si natoľko navykol, že je pre mňa nepredstavitelňé jej vysadenie len tak. Pre kontext mám 29 rokov necelých 70kg pracujem v IT firme a denne užívam približne 30g. Presnú gramáž neviem, pretože si kratom nevážim, rátam to skorej na lyžičky, ktoré si počas dňa dám, koľko si ich dám, keď viem, koľko má zhruba jedna taká dávka. Bez kratomu neviem prežiť 24 hodín, okamžite sa dostavia abstinenčné príznaky. Kedže som sa k denodennému užívaniu dostal zhruba pred 3 rokmi, to zodpovedá aj času odkedy ho užívam na dennej báze. Uvedomil som si, že to takto ďalej nejde a chcel by som sa opýtať, čo mám vlastne robiť, na koho sa možem obrátiť, pretože si nie som istý, že túto závislosť dokážem zvládnuť sám. Už len dodám, že o mojom stave vie len moja psychoterapeutka a expriateľka, s ktorou som v takmer dennej komunikácií, a ktorá ma na tejto ceste práve najviac podporuje. Ďakujem za odpoveď.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Francis,
děkujeme za Váš dotaz. Je skvělé, že jste se rozhodl k vysazení kratomu i přes Vaše zdravotní problémy.
Vysazování jakýchkoliv látek je individuální a nelze jej bez odborného vyšetření stanovit ani dát univerzální radu, jak zmírnit Vaše odvykací potíže.
Bylo by vhodné (i vzhledem k Vašemu celkovému zdravotnímu stavu), abyste kontaktoval některého z psychiatrů s odborností na návykové nemoci nebo některou z adiktologických ambulancí, kde můžete vše v klidu probrat. V ambulanci Vám také mohou pomoci se zorientovat v tom, co Vám kratom přinášel. Také je možné, že i po vysazení se některé obtíže, na které Vám kratom přinášel úlevu znovu vrátí. Společně s kolegy můžete hledat vhodné strategie ke zvládání chutí a jiné dravější sebepéči. Vysazení kratomu nemusí být samo o sobě výhra, je důležité se zaměřit na příčinu, pro kterou Vám přinášel úlevu.
Uživatelé kratomu často popisují odvykací stav podobný u opiátů, který sám o sobě nebývá ohrožující na životě, jen je nepříjemný. Ideální je vysazovat spíše pozvolna a menších dávkách. Další možností je pobyt na detoxifikačním oddělení, kde Vás převedou na substituční preparát a postupně vysadí.
Je fajn, nebýt na to sám! Víte, kam se obrátit? Případně napište větší město, odkud jste, a nasměrujeme Vás.
Stačí Vám to takto? Klidně ještě napište.
S pozdravem,
Nikol Spůrová