Alprazolam - pomalé odvykání
Lea
Dobrý den, mám na vás dotaz a prosbu o radu, než se mi podaří sehnat adiktologa. Jsem na dost velkých dávkách alprazolamu (neurol a xanax) denně, beru v průměru 10 - 11 mg neurolu nebo xanaxu denně. Chtěla bych ho začít velmi pomalu snižovat a četla jsem, že je dobré ho postupně nahrazovat diazepamem nebo oxazepamem (kvůli možným epileptickým záchvatům) a pak postupně snižovat diazepam / oxazepam. Je i oxazepam vhodný na odvykání? Nebo je lepší diazepam? Nemáte nějaký doporučený postup, jakým způsobem a jak rychle dávky snižovat? Vím, že je to individuální, ale spíš jestli existuje nějaké obecné doporučení na postupné snižování, aby se zabránilo záchvatům / deliriu.
Předem moc děkuji,
Lea

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Leo,
děkujeme za dotaz a ráda bych ocenila Vaší snahu o vysnižování alprazolamu. Určitě je vysazování dlouhodobý proces, který trvá týdny. Diazepam může být vhodnou volbou, protože má delší dobu účinku, kdy se zajistí pozvolný pokles hladiny. Nechci však doporučovat takto na dálku daný postup, kdy jednu látku budete snižovat a zároveň nahrazovat jinou. Je potřeba veškerý postup konzultovat přímo s lékařem a celý proces má probíhat pod jeho dohledem. Je to s ohledem, že neznáme Váš zdravotní stav, jste na vyšší dávce a je nutné minimalizovat rizika z vysazení. Nejbezpečnější variantou by byl pobyt v nemocnici, kde by detoxifikace byla řízená lékařem abyla pod dohledem zdravotnického personálu. Doporučovala bych Vám opravdu nesnižovat na vlastní pěst. Podařilo se vám sehnat odbornou adiktologickou pomoc? Můžete se obracet na svého psychiatra? Pokud byste potřebovala kontakt na některé zařízení v místě bydliště napište okres svého bydliště a pokusíme se Vám dát odkaz.
S pozdravem
HS