Panická ataka po požití marihuany na střízlivo
Marty
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kde je příčina toho, že když si na střízlivo zahulím po prvé po týdnu nebo dvou marihuanu, dostanu panickou ataku, ale při opakovaném užití se již nedostaví. A při smíchání s alkoholem se nedostaví ani ta první. Vím, jelikož jsem vzdělaný v oblasti chemie, že alkohol působí jako antidepresivum a tudiž blokuje vznik tohoto stavu, ale nechápu, proč když užiju marihuanu na střízlivo, tak při prvním, někdy i druhým užití těsně za sebou,tak zvaně po odeznění účinků první dávky, mi jednou někdy dvakrát vznikne panická ataka, ale jak si tělo zase navykne na přísun C21H30O2 delta-9 tetrahydrocanabinolu již tyto problémy nepřijdou. Dříve jsem tyto problémy po užití marihuany neměl, děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Marty,
a děkuji vám za dotaz.
Bohužel na vaši otázku nemám jinou odpověď, než že nevím, proč to u vás je tak, jak popisujete.
Obecně se mluví o tom, že účinek drog, nebo třeba podoba abstinenčních příznaků, může souviset s očekáváním. Znamená to třeba také to, že někteří lidé mají velmi nepříjemné abstinenční příznaky z vysazení, zatímco jiní neprožívají nic až tak dramatického. Podobně je to i s očekáváním účinku. Pokud jde o THC, resp. marihuanu, má velký vliv na průběh intoxikace i set a setting. Znamená to, že pokud očekáváte, že budete mít panickou ataku, zvyšujete tím šanci, že ji skutečně mít budete. Obecně jsou ale paniky a úzkosti jeden z možných nepříjemných projevů, které se s užitím pojí a vyskytují se poměrně často. Podle toho, co píšete, vy paniku překonáváte další dávkou. Zatím vám to funguje, ale je tu riziko, že se vám stav nepodaří zvrátit, ale naopak se prohloubí.
Zajímalo by mne, kdy se u vás panické ataky vyskytly poprvé, co to přesně pro vás znamená, a jak myslíte, že užívání THC s panickou atakou souvisí? Najdete tam nějakou časovou souvislost, souvislost s dalšími událostmi ve vašem životě? Jakou máte v tomto směru teorii vy?
A pokud jde o kombinaci s alkoholem ... je potvrzené, že užití alkoholu současně s marihuanou umocňuje účinky THC, člověk se tedy cítí zhulenější, než kdyby užil stejné množství bez alkoholu. Jeho tolerance se tím zvyšuje a pro dosažení stejné zhulenosti bez alkoholu, bude muset příště vyhulit mnohem více. U některých lidí právě tato kombinace zvyšuje úzkosti a pravděpodobnost psychotické příhody. Vy však popisuje spíše opačný efekt, jestli jsem to dobře pochopila.
A když se na to podívám laicky, vyvolává to ve mně dojem, že vám prostě nedělá dobře nástup účinku marihuany. Pokud tuto počáteční úzkost rozpustíte alkoholem, nebo užijete opakovaně, převládne ten opačný, spíše anxiolitický účinek.
Obecně bych vám ale doporučila být s užíváním velmi, ale velmi opatrný. Je zjevné, že jste na užití citlivý a riskujete. Přítomnost panických atak je jasné znamená, že si máte dávat velký pozor. Kombinování s alkoholem považuji také za velmi rizikové.
Pro shrnutí - není jasné, proč zrovna u vás probíhá intoxikace tak, jak probíhá. Ideální by bylo podobné látky neužívat. Pokud v tom hodláte pokračovat, pak je na místě dávat si do budoucna velký pozor. Pokud to jen trochu půjde, zkuste marihuanu nekombinovat s ničím (tedy ani alkoholem, a nekombinování je zásada, která platí obecně u jakýchkoli látek) a průběh intoxikace se pokoušejte ovlivnit spíš setem a settigem, vlastním nastavením, mějte po ruce nějakého průvodce, který vás zná a pomůže vám v případě paniky.
Dávejte na sebe pozor, psychické zdraví máte jen jedno.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.