abstinenční příznaky odvykání Diazepamu a Zolpidemu
Lucy
Dobrý den, brala jsem na předpis psychiatričky během těžkého životního období Diazepam 3x denně 10 mg několik měsíců. Předtím Lexaurin na úzkosti 1/4 až 3 tablety denně několik let, ale ne kontinuálně. Teď jsem pod dohledem psychiatričky vysadila Diazepam postupným snižováním po dobu dvou měsíců, od začátku snižování dávky je mi nesnesitelně, mám silné deprese a úzkosti. Teď jsem asi dva týdny bez každodenního braní Diazepamu, ale brala jsem ho zhruba 1x za 10 dní nárazově na příliš nesnesitelné stavy.
Zároveň beru Zolpidem na noc a během toho náročného období, kdy jsem brala Diazepam, jsem ho začala brát více, než jsme měla předepsaného (od bývalého přítele). Teď se mi nedaří dávku snížit - místo původní 1 tablety beru 3 až 5 tablet rozdělených do několika dávek večer a v průběhu noci. Když si vezmu menší dávku, spím divoce a hrozně nepříjemně. Zolpidem je pro mě jediná úleva, co teď během tohoto šíleně těžkého období mám, protože vím, že večer můžu usnout - dřív jsem měla velké problémy a usínala i několik hodin. Jsem si vědoma, že mám velkou psychickou závislost. Dozvěděla jsem se ale, že braní Zolpidemu může prodlužovat ten nesnesitelný stav po vysazení Diazepamu. Měla bych ho proto vysadit, ale bojím se - pokud nebudu spát, hrozí, že se zhroutím úplně. Je nezbytně nutné Zolpidem teď vysadit, pokud chci, aby abstinenční příznaky z vysazení Diazepamu přešly? Nebo je brát ho ještě nějakou dobu menší zlo?
Pokud je Zolpidem nutné vysadit, poradíte prosím jak? Mám ho postupně snižovat, a pokud ano, o jakou dávku za jak dlouho? Děkuji mockrát.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Lucy,
ráda bych ocenila, že jste se rozhodla pro vysazení Diazepamu a ráda byste řešila i vysazení Zolpidemu.
U obou léků při delším užívání může po jejich náhlém vysazení vzniknout abstinenční syndrom, který se projevuje nespavostí, úzkostmi, zmateností, křečemi. Rizikem je tak i návrat k užívání medikace. Proto bych byla s vysazením Zolpidemu opatrná a vysazovala pomalu.
Bohužel, jak sama tušíte, vytvořila jste si návyk na oba léky a potrvá delší dobu, než se organismus srovná s jejich absencí v těle. Odvykací stavy mohou trvat i několik týdnů. Obávám se, že Vám nedáme jasný postup s vysazením vzhledem k limitům internetového poradenství i v souvislosti s tím, co píšete ve skryté poznámce. Bylo by ode mě nezodpovědné Vám takto na dálku doporučovat vysazovací schéma bez znalosti Vašeho stavu a průběžného monitoringu situace. Vedle toho je dobré mít podporu napřímo, abyste nebyla na své pocity, prožitky sama. Obraťte se přímo na Vaší psychiatričku, abyste se domluvily na postupu vysazení a případnému nasazení nenávykové medikace. I tak to bude a je dle Vašeho popisu nepříjemná situace, tak svěřte svou důvěru lékařce, s kterou budete spolupracovat i nadále.
Buďte trpělivá a na sebe opatrná.
S pozdravem
HS