Dobrá nálada v abstinenci
Nela
Dobrý den,
abstinuji od pervitinu. Občas mám stavy deprese, nic mě nebaví a všechno a všichni mě štvou. Zajímalo by mě, jak bych si mohla zlepšit náladu. Mohu si pomoci nějakými doplňky stravy? Například l-tryptofanem?
Dočetla jsem se, že po dlouhodobé konzumaci pervitinu mozek jakoby "zapomene" sám tvořit hormony pohody (serotonin, dopamin atd). Jak bych si mohla pomocí doplňků stravy pomoci, abych se cítila víc v pohodě?
Děkuji

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Nelo,
v prvé řadě gratuluji k abstinenci a doufám, že čím déle vydržíte, tím lépe se budete cítit. Bohužel po užívání pervitinu je pracnější získat přirozenou cestou energii, zlepšení nálady, ale určitě to jde.
Z vitamínových doplňků dobře fungují vitaminy a minerály- Thiamin, Magne B6, nějaký multivitamin. Pokud se zeptáte v lékárně na nějaké preparáty k podpoře udržení nálady, ke zklidnění a proti stresu, tak Vám určitě doporučí.
Z rostlinných preparátů se používá ke zklidnění meduňka, levandule či třezalka. Při užívání přípravků z třezalky je třeba opatrnosti, protože u některých osob může způsobit zvýšenou citlivost na sluneční záření. Třezalka také snižuje účinnost hormonální antikoncepce.Třezalka působí proti sklíčenosti, nervové podrážděnosti, hysterickým záchvatům i melancholii. Není ale vhodná v době těhotenství a kojení, při poškození ledvin, jater a při užívání léků na srdce.
Další bylinkou, která má má uklidňující a uvolňující účinky, je kozlík lékařský. Zmírňuje svalové napětí a podráždění a celkově zklidňuje nervový systém. Působí proti nespavosti, přepracovanosti a migréně a navozuje příjemnou rovnováhu organismu. Jeho uklidňující účinky však mohou vést ke zpomalení reakcí.
Vedle užívání různých doplňků bych Vám doporučovala dodržovat životosprávu, kde bude zastoupena přiměřená aktivita i odpočinek. Věnujte se věcem, které Vás baví, plánujte. Pokud máte kolem sebe lidi, s kterými se můžete otevřeně bavit o svých obtížích, využijte to. Je možné využít i odbornou pomoc psychoterapeutickou, můžete se obrátit na adiktologické služby. V neposlední řadě se nabízí řešení farmakologické ( antidepresiva, anxiolytika apd.) při dlouhodobých obtíží a nefungování v běžném životě. Zmiňuji to, pokud by se Vám nedařilo to zvládat vlastními silami a jako prevenci k neuváženému řešení.
Pokud byste potřebovala odkazy na odborná zařízení v blízkosti Vašeho bydliště, ozvěte se znovu a rádi Vám kontakty předáme. Držím palce v dalším fungování v životě bez drog.
HS