dotaz na legislativu
Anonym
Dobrý den, mou otázkou je pokud je v ČR legální prodej a konzumace tzv. Mad Honey(nepálský), a spolu s tím spojený i jeho dovoz do republiky. Důvod, proč se šílený med nazývá šílený nebo halucinogenní, je ten, že obsahuje grayanotoxiny. Při požití většího množství mohou tyto toxiny způsobit halucinace.
Předem Vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, anonyme,
problematika legálnosti látek, jejich dovozu ze zahraničí, prodeje, schválení jako látek vhodných ke konzumaci nebo konzumace samotné je komplikovaná, přesahuje rámec naší poradny do oblasti práva (ne jen pokud jde o seznam omamných látek ale třeba i oblast zahraničního obchodu, celní správy, ale také třeba lékařství a potravinářství). Na světě existuje nepřeberné množství nebezpečných, toxických, halucinogenních látek, zdaleka né všechny jsou v zákoně uvedené.
Hodně jednoduše řečeno - o povolení dovozu určitého zboží do ČR rozhoduje celní správa (jinak je to pokud jde o státy EU), která si od dovozce vyžádá potřebné doklady ke zboží ... rozhoduje se tehdy i o tom jako co bude možné v ČR uvedené zboží prodávat. Takže to, co je možné u nás koupit, automaticky neznamená, že je u nás schváleno jako lék nebo potravina. Často se samotní prodejci prodávající například vámi zmiňovaný med zaštiťují formulací, že neprodávají potravinu, ani lék, ale pouze sběrateský předmět nebo jakýsi ukázkový vzorek. Snaží se trhu touto cestou nabídnout něco, po čem je poptávka, ale jako potravina nebo lék by daná věc musela projít řadou kontrol a pravděpodobně by nebylo možné ji u nás jako něco takového prodávat. Jednoduše našli v zákoně prostor/chcete-li díru, kudy jde zboží na trh dostat, a tím, že si zboží koupíte jako sběrateský předmět, nenese v zásadě nikdo odpovědnost za to, co se stane, když zboží užijete (a třeba si i velmi vážně ublížíte) ... protože jestli jste užil sběratelský vzorek, aniž by byl ke konzumaci určený, jste za problémy odpovědný jen vy sám.
Často najdete u takových prodejců a dovozců formulace podobné této:
"Tento produkt je etnobotanický vzorek.
Tento produkt není schválen jako výživový doplněk, potravina, ani lék či léčivo. Nezodpovídáme za škody způsobené nesprávným užitím."
Úplně placatě řešeno, jako potravinu nebo lék, nebo potravinový doplněk, byste sem takový med nejspíš nemohl dovézt, jako sběratelský předmět nebo etnobotanický vzorek ano.
V případě dalších otázek bych vás odkázala na příslušné orgány, které povolují dovoz zboží do ČR (tj. celní správa), ti by vás mohli nasměrovat dál.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.