Kratom doping
Ludva
Chtěl bych se zeptat jestli je kratom v ČR brán jako doping?
Pokud ano po jaké době lze kratom po dopingové kontrole prokázat?
Jak dlouho po požití kratomu lze jej na dopingové kontrole prokázat v moči, pokud požívání kratomu není pravidelné?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Ludvo.
V České republice není prodej ani užívání kratomu zatím zakázáno, nicméně dle současné legislativy není kratom schválen ani jako doplněk stravy. Kratom se nejčastěji prodává jako sběratelský předmět.
Kratom obsahuje dvě látky Mitragynin a 7- hydromitragynin. V seznamu zakázaných látek na stránkách antidopingového výboru jsem je nenašla. Ministerstvo zdravotnictví zatím kratom nezařadilo na seznam nelegálních drog. Pokud byste se chtěl přesvědčit zde je případně odkaz na seznam látek https://www.antidoping.cz/sites/default/files/pdffiles/Seznam_2022_FINAL.pdf
Ohledně možného prokázání kratomu z moče je 7-10 dní od užití, pokud bude tedy cílené na tuto látku. To bych brala jako orientační míru, protože také záleží na frekvenci a množství užití.
Jestli mohu doporučit na Vašem místě bych se kratomu vyhýbala, jelikož je rizikem vznik závislosti a potenciální toxicita.V ambulanci se nám objevuje čím dál více klientů, kteří mají potíže způsobené užíváním kratomu a z mého pohledu je rozhodně lepší se tomuto vyhnout. Zatím není ani dostatek odborných studií o kratomu a nedokážeme posoudit, jak užívání kratomu může mít dopad na zdravotní stav. Předpokládám, že jako sportovec si vážíte svého zdraví a také radosti ze sportu "bez možných podpůrných berliček".
Je to však na Vaší zodpovědnosti za své zdraví, ale i nepříjemnosti ve sportovním světě.
Přeji vše dobré, buďte na sebe opatrný.
HS