SUBOXONE/CLONAZEPAM
Vojta
Dobrý den,
prosím Vás, mám dotaz. Který není jednoduchý, který se těžce zodpovídá online bez toho, že byste o mě něco věděli, znali kontext atd.. přesto, od svých cca. 20 let užívám opioidy, později i BZD. Na gymplu a vysoké jsem dost pil/kouřil trávu a měl sociální úzkosti, nebyl jsem schopný jíst na veřejnosti, mluvit, chodit do školy. Přesto jsem vystudoval obor všeobecná zdravotní sestra a sociální práci k tomu, snad i díky tomu, že jsem alkohol nahradil zprvu tramadolem, kodeinem, DHC(oproti chlastu se člověk dá do kupy a dlouho nikdo nic nepozná).. až po oxycodon, Vendal, Fentanyl atd atd.. před 10 lety, je mi 32, jsem nastoupil substituční léčbu závislosti na opioidech pomocí Suboxonu, který od roku 2012 beru nepřetržitě. 12 - 16 mg za den. K tomu mám i závislost na BZD, která se rozvinula na podkladě psychické poruchy, diagnózy velmi snadno. Kdysi lékařka marodila, záskok na psychiatrii se jen zeptal kolik a čeho, jeden klient mě navedl, ať si také nechám napsat 2 mg Rivotril a už bylo vymalováno. Proto je mi kombinovaná závislost trpěna. Předepsány mám 2 mg clonazepamu denně. Což je problém. Dělám v nemocnici na oddělení a můžu si psát do lékárny vpodstatě cokoliv. Např. rivotril 2 mg. Je to už několik měsíců, kdy se stabilní dlouhodobě stabilní stav rozhodil a já jsem schopný vzít 6, 8 mg Rivotrilu spolu se Suboxonem. Normálně pracuju, funguju, bydlím, mám rodinu.. ale k dotazu. Máte zkušenosti a to dlouhodobé. Má někdo jako já, se zázemím.. ale s desetiletou kariérou opiátové a benzodiazepinové závislosti šanci vysadit BZD ambulantně? Jistě s precizní kázní, vnitřním niterním chtěním a pomalým vysazením jde vše. Nechci vysazovat Suboxone, ale říkám si, že 8 let na BZD je už dlouhá doba a dříve nebo později se projeví psychické než.oučinky. Ony ty 2 mg za den by ještě šly. Ale.. jestli od jara? Umřela kolegyně, babička, období bylo náročné a já začal brát, zobat. No beru 6, spíše 8 mg. Jsem mladý zdravý, jen bych potřeboval slyšet, že to jde, že mám ubírat třeba po 0,5 mg za týden atd. Říct to své lékařce by bylo ideální ale mám dojem, že by mě zastřelila a nemusela by tuhle kombinaci dál tolerovat. Nehledě na to, že je mi tolerována v toxikologii i marihuana. Mám pocit, že s koncem léta se řítím kamsi zpět, dolů, kde jsem byl, z kama jsem se hrabal jak dlouho a najednou tam jedu. Po umrtí babičky jsem relapsoval náplastástí DUROGESIC. 5 dní jsem si ob den lepil 100 mcg náplast.. fentanyl došel, přechod na suboxone byl bez problému. ALE.. je to další bod něčeho. Znáte lidi, co tohle zvládnou ambulatně? Doma? Za pracovního provozu? Manželka je v 3. měsíci těhotenství, nechci být gumový táta na práškách.. děkuji Vám. Před nemocnicí jsem dělal chvíli v Podankách v nízkoprahu a tahle poradna je pro mě zdroj informací ale i inspirace od doby svého vzniku. Jste skvělí a vím minimálně o jedné osobě, které Vaše odpovéd záchránila život. Onlina krizová intervence, BUM. Má to smysl :-)

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Vojto,
děkujeme za Váš dotaz i důvěru. Píšete, že jste 10let v substitučním programu a k tomu aktuálně užíváte až 8mg Rivotrilu. Také máte velkou část svého života psychické obtíže, které jste řešil právě užíváním benzodiazepinů. Máte za sebou náročné období a čeká Vás v životě nová událost, jako je narození miminka. Je pochopitelné, že chcete Rivotril vysadit a být funkční otec. Dosáhl jste vzdělání ve zdravotnictví a v sociální práci a velmi dobře usuzujete, že odpověď takto přes internet není jednoduchá.
Je skvělé, že jste napsal a hledáte cestu i motivaci, jak svou situaci řešit. Zajímá Vás především ambulantní vysazování Rivotrilu, zda je to možné a zda někoho známe. Vysazování benzodiazepinů je velmi individuální záležitost. Je zapotřebí pomalé a pozvolné vysazování, které v ambulantních podmínkách není vůbec jednoduché. Známe samozřejmě i několik našich klientů, kterým se to ambulantně podařilo. Jak sám píšete, bylo by ideální vysazování plánovat s vaším ošetřujícím lékařem (psychiatrem) a upravovat dávkování dle aktuálního stavu. Rozumím, že máte obavu z vyloučení ze substitučního programu, pokud se přiznáte. Myslím, že pokud budete otevřeně a narovinu hovořit o své situaci, nemáte se čeho bát a určitě vymyslíte nějaký plán. Váš ošetřující lékař ze substitučního programu by měl mít kompletní informace o vašem aktuálním stavu. Pokud je to přeci jen pro Vás nepřijatelné, bylo by vhodné kontaktovat alespoň nějakou adiktologickou ambulanci, kde můžete vysazování také naplánovat a poradit se. V ambulanci můžete otevřeně komunikovat o celé své situaci, prožívání, prevenci relapsů apod. Většinu ambulancí je možné navštívit i anonymně.
Možná vhodnější variantou by bylo postupné vysazování na detoxu, kde budete celou dobu v bezpečí pod dohledem a budete na to mít klid bez dalších rušivých elementů. Myslím, že těch pát dní za to vydržet stojí.
K vysazování je ideální mít i nějakou psychoterapeutickou podporu, kterou si určitě zasloužíte.
Stačí Vám to takto? Pokud potřebujete vhodné kontakty na služby, stačí napsat odkud jste.
Věřím, že s osobní podporou to zvládnete.
Klidně ještě napište pokud potřebujete.
S pozdravem,
Nikol Spůrová