Závislost na kratomu
ali
Dobrý den, přítel rok užívá kratom. Nejdříve to bylo párkrát do týdně, nyní dvakrát denně.
Dávky si neodměřuje, nejvíce prý měl 25 gramů - odhaduji, že jindy kolem 10... opravdu mě celá tato situace stresuje. Podotýkám, že jsem se nikdy do blízkosti drog předtím nedostala a nevím, do jaké míry je náročné vyléčit závislost.
Již od doby, co spolu jsme, se mi jeho užívání kratomu nelíbilo. Bral to tak, že po dvou týdnech užívání si na víkend dá pauzu a tím nemůže vzniknout závislost - bohužel, mýlil se ve všech ohledech.
Po užívání se chová jinak - přecitlivělost, výčitky, velká vztahovačnost, někdy až mírná agrese. (Ne však fyzická...)
Nic si nepamatuje, na vše se ptá 10x a opakuje se během 10 minut několikrát.
Máme spolu začít bydlet a nevím, jak se k celé situaci postavit. Jsem vážně zoufalá. Včera slíbil, že přestane látku brát, ale věděla jsem, že neříká 100% pravdu. Když jsem se ho zeptala po 2., řekl mi, že si trochu nechá u rodičů pro případ, že by bez kratomu nemohl být. Tento nápad jsem opravdu nepodpořila. Začínám si uvědomovat, že je to pro něj opravdu problém.
Nakonec souhlasil s tím, že jej přestane brát úplně. Doslova se modlím za to, aby tomu tak opravdu bylo.
Užívání kratomu mu prý dává pocity jako z dětství - štěstí, radost, "něco cítí" a má důvod vstát z postele.
Potýká se s depresí, terapii po jedné schůzi zavrhl a k psychiatrovi má jít až v říjnu. Je to zamotaný, nekonečný koloběh a někdy se cítím, že chci ze všeho utéct.
Když je střízlivý, vše je jiné a krásné. Vážně bych si přála, aby s tím skončil. Myslím, že kratom výrazně přispěl k jeho depresím. Nechci si zkazit život tím, že se budu neustále něčeho obávat.
Na druhou stranu mu chci věřit, že už to bude jen dobré. Nemyslím si však, že odříznutím kratomu se vyřeší problémy, kvůli kterým ho začal brát. Mám strach, že začne hledat alternativy. Někdy si říkám, jak jsem se do této situace vůbec mohla dostat...
Je pravděpodobné, že se jeho chování ke mně bude horšit? Jak drogově závislí reagují? Často mi říká, že se snaží chovat co nejlépe a vím to, ale já si někdy říkám, že by mi možná bylo nejlépe, kdybych nic z tohoto nemusela mít v hlavě ani řešit.
Jak dlouho, prosím, trvá překonat závislost na kratomu? A co mám očekávat? Je pro mě bezpečné s ním bydlet v době, kdy se bude snažit být po půl roce dennodenního užívání být střízlivý? A jak ho mohu podpořit? Děkuji.

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
nejsem si jistá, zda váš přítel zvládne vyabstinovat bez pomoci odborníků, protože je závislý, alespoň se to tak jeví, z vašeho popisu celé situace. Bere poměrně vysoké dávky. To, že se jeho chování bude horšit je docela zřejmé, dále se bude potýkat s výkyvy nálad, podrážděností, možná poruchami spánku.
Nevím, jak dlouho trvá překonat závislost, ale detox na jednotce v nemocnici trvá cca 10 dní, potom by měl nastoupit do léčby, buď ambulantní nebo resistenční, což je cca 3 měsíce a následně si zajistit doléčování či ambulanci, aby zvládal abstinovat v reálném životě.
Je to běh na dlouhou trať a vy ho můžete podpořit tím, že mu nabídnete pomocnou ruku při hledání odborníka adiktologa, který mu pomůže nejen s abstinencí, ale i jeho problémy, které byly před užíváním či vznikly během užívání.
Jestli chce váš přítel přestat kratom užívat, měl by pro to něco dělat, nejen odmítat pomoc a hledat výmluvy, proč to nejde.
Posílám vám web, kde si podle místa bydliště může najít odbornou pomoc: www.drogy-info.cz. Případně napište, kde žijete a kontakt vám rádi vyhledáme.
Za Poradnu, Dana Pěčová