Drogy a hazard
Halan
Dobrý den, přítel již několik let užívá drogy, především “emko”. Seznámila jsem se s ním teprve před pár měsíci. Je to skvělý člověk, citlivý, empatický. Problém je, že když je pod vlivem drog, hraje automaty, což ho dostává do stále větších finančních problémů. Již několikrát byl na léčení a nic nepomáhá, chodí k psychologovi, ale vždy, když se to už lepší, stejně to vždy přijde, dá si drogy a hraje. Nazvala bych to, že ho to vždy určitým způsobem “zavolá” a v tuto chvíli mě od sebe odežene, pak se to stane a zase mi volá o pomoc. Jsem docela citlivá osoba a mám potřebu mu pomoci, proto za ním vždy jedu, koupím mu jídlo, jelikož vše prohrál a jsem tam pro něj. Už se to ale opakuje po několikáté a já se obavám, že má pomoc je k ničemu. Chtěla jsem utnout kontakt, ale stejně si našel cestu. Pomoci mu chci, jen už nevím jak, snažila jsem se ho motivovat do lepšího života, ale asi na to nejsem dostatečně silná. Je to zvláštní, ale i přes to, že vedu naprosto jiný život jak on, mám pocit, že jsem s nikým jiným takové pouto neměla. Myslíte si, že je možnost jak mu pomoci? Problém jsou také jeho kamarádi, kteří dělají to samé, říká, že se s něma scházet přestane, aby ho to nelákalo, ale stejně to nikdy neudělal. Je ztracený, má deprese a uvědomuje si, že je to špatné a že má problém. Je nemocný a ráda bych mu pomohla, jen prostě nevím jak. Byla bych ráda za Váš názor, děkuji.

Odpověděl: Hana Skořepová
Zdravím Halan,
děkujeme za Váš dotaz a důvěru, se kterou jste se na poradnu obrátila.
Jak sama uvádíte, když přítel neužívá, je vše v relativním pořádku. Ale podle toho, co píšete, užívá přítel drogy nejspíš poměrně často. Na to pak navazují další potíže- hraní, lhaní a vliv na duševní stav. Přítel musí v první řadě chtít změnu sám a musí proto něco sám udělat, protože Vy sama s tím nic neuděláte a zbytečně ze sebe vydáváte energii, která Vám bude chybět.
Pokud by se zeptal přítel, co má dělat. Doporučila bych mu ústavní léčbu, aby nebyl ve vlivu kamarádů a měl čas si dávat své věci do pořádku Vzhledem k tomu, že jste se obrátila s dotazem Vy, doporučila bych Vám poradenské služby pro osoby blízké. Zjistila byste více informací o možnostech pomoci pro sebe i pro přítele (bude-li o ni stát), získala byste tipy, jak s ním hovořit a motivovat ho k případné léčbě a byla jistější.
V rámci naší organizace bych vám mohla nabídnout kontakt na Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog v Žitné 51 v centru Prahy.
Zde přikládám kontakt na naši poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR), SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Služby poradny jsou zdarma, stačí se dopředu objednat. Pokud Vám není Praha dostupná, napište, která větší města máte v dosahu, poslala bych kontakty.
Kdyby bylo potřeba, napište. A budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozhodla. Držím palce
HS