Test na drogy pri vstupní prohlídce
Lumi
Dobrý den, při nástupní prohlídce si mám přinést s sebou ranní moč. Ale nepíšou nic o testych na návykové látky. Kamarád co tam pracuje mi ale řekl, že prý dělají z moči testy na drogy. Kvůli někomu, kdo tam užíval tvrdé návykové látky na pracovišti. Já osobně užívám marihuanu a mám strach že mne kvůli tomu nevezmou. Mám opravdu problém přestat a do prohlídky je to 20 dní. Bojím se oprávněně? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Nikol Spůrová
Zdravím Vás, Lumi,
děkujeme za dotaz. Bohužel těžko říci, zda se máte obávat. Každý zaměstnavatel přistupuje k zaměstnancům jinak. Nebývá úplně standardem provádět testy na drogy při vstupní prohlídce do zaměstnání, vyloučit to však také nelze. Většinou zaměstnavatelé dělají testy až při podezření, že je zaměstnanec intoxikován nějakou látkou a ohrožuje bezpečnost práce.
Doba prokazatelnosti THC v moči se pohybuje v přibližně v tomto období:
1 až 30 dní (lze i déle u každodenních uživatelů, při konzumaci ,,občas" do 14 dní).
Podotýkám, že jde o orientační údaje, jelikož je to vždy velmi individuální záležitost. Doba záchytu se odvíjí především od intenzity a od frekvence předešlého užívání, velikosti dávek, množství obsažených účinných látek (tedy kvalita konkrétní drogy) a na individualitě metabolismu. Také nelze opomenout skutečnost, že právě THC se usazuje v tucích, z nich se postupně uvolňuje do organismu a metabolizuje. Metabolity u běžně dostupných a používaných testů ukážou pozitivní výsledek oproti jiným drogám poměrně dlouho. To znamená, že dotyčná testovaná osoba nemusí být přímo pod vlivem drogy, nicméně je to důkaz, že v posledních dnech byla droga konzumována. S tím by měl být zaměstnavatel také seznámen.
Pro jistotu a Váš klid si můžete na své náklady zakoupit volně prodejný test v lékárně a v domácích podmínkách se otestovat.
Stačí Vám to takto? Držím palce, aby vše dobře dopadlo.
S pozdravem,
Nikol Spůrová